Torsdag underskrev 14 offentlige bygherrer hensigtserklæringen ’Sammen om mindre råstofforbrug’, som CO-PI (Center for Offentlig-Privat Innovation) står bag.
Blandt underskriverne er By & Havn, og ifølge adm. direktør Anne Skovbro er hensigtserklæringen endnu et skridt i den rigtige retning:
– Hensigtserklæringen forpligter, og derfor er vi glade for at have sat vores underskrift sammen med 13 andre store offentlige aktører i branchen, og vi har allerede det første projekt klar, der skal operationalisere erklæringen, siger hun.

14 offentlige bygherrer forpligter sig til at mindske brug af nyopgravede råstoffer
Direktøren fortæller, at man i By & Havn bl.a. arbejder ud fra princippet om ’design matters’, som betyder, at bæredygtighed tænkes ind i alle faser af et projekt – og i særdeleshed i designfasen, da det ofte er beslutninger i de indledende faser, der er udslagsgivende for, i hvilken grad projektet i sidste ende bidrager til omstillingen.

– Det rummer i høj grad også en minimering af råstofforbrug. Derfor er vi glade for den konstruktive markedsdialog om lokal genanvendelse af belægninger på Levantkaj som erstatning for råstoffer, og vi ser frem til at bearbejde de mange input og sende opgaven i udbud, så vi kan bringe hensigtserklæringen til live, siger Anne Skovbro.
Pilotprojekt i Nordhavn
På Levantkaj i Nordhavn skal et pilotprojekt rulles ud for at operationalisere hensigtserklæringen.
I dag huser Levantkaj Københavns containerterminal, men inden for kort tid flyttes den længere ud i Nordhavn, og et nyt bykvarter skal vokse frem på det 350.000 m2 store område.

Nødvendigt: Region sætter gang i arbejdet med ny råstofplan
I funktionen af containerterminal er stort set hele arealet befæstet, men for at kunne blive transformeret til et bykvarter skal belægningerne brydes op. Almindeligvis vil man bryde belægningerne op, transportere dem væk til nedbrydning og efterfølgende transportere nye materialer og råstoffer ind på byggepladsen.
Men ønsket er i stedet at opbryde, nedknuse og genanvende belægningerne lokalt, fortæller Anne Skovbro, da det vil give mindre lastbiltransport, mindske CO2-udledningen og mindske brugen af råstoffer, i det nogle af de nedknuste belægninger kan erstatte nye råstoffer.
Hun oplyser videre, at der forude er en fortsat dialog med markedet og en nærmere bearbejdning af, hvordan projektet skal udføres, før opgaven forventes at blive sendt i udbud i 2026.