Bugtende Vejle-bro i spil til nordisk bropris

To danske broer er i skarp konkurrence om Nordic Bridge Prize 2024 med otte andre smukke broer fra de øvrige nordiske lande.
Den 128 meter lange Grejsdalsbro, der er en af de to danske nominerede broer til Nordic Bridge Prize 2024, er designet af Arkitema med moderfirmaet Cowi som rådgivende ingeniør. CG Jensen og polske Kotloinwest har opført broen. Foto: Christian Søes
Den 128 meter lange Grejsdalsbro, der er en af de to danske nominerede broer til Nordic Bridge Prize 2024, er designet af Arkitema med moderfirmaet Cowi som rådgivende ingeniør. CG Jensen og polske Kotloinwest har opført broen. Foto: Christian Søes

Til juni uddeles Nordic Bridge Prize 2024 på Nordisk Vejforums Via Nordica-konference, der denne gang afholdes i København. Her er to broer fra hvert af de fem deltagerlande – Danmark, Finland, Island, Norge og Sverige – nomineret til broprisen.

De danske broer, der er kommet med i det fine selskab af både korte og lange broer, broer i vild natur eller midt i byer, er skråstagsbroen, der går over jernbanen ved den nye boligområde Nærheden ved Hedehusene i Høje-Taastrup Kommune, og Grejsdalsbroen, der er en gang- og cykelbro, der bugter sig gennem landskabet og over jernbanesporet i udkanten af Vejle.

Det er Dissing+Weitling, der har tegner den 42 meter lange vej- og cykelbro, som forbinder den nye bydel Nærheden med Hedehusene. Broen er opført af Jorton, Valmont og M.J. Eriksson, mens Cowi har været konsulent. Foto fra nomineringen
Det er Dissing+Weitling, der har tegner den 42 meter lange vej- og cykelbro, som forbinder den nye bydel Nærheden med Hedehusene. Broen er opført af Jorton, Valmont og M.J. Eriksson, mens Cowi har været konsulent. Foto fra nomineringen

De nominerede broer skal alle være færdiggjort indenfor de seneste otte år, og forventes at være bemærkelsesværdige, innovative, kreative eller på anden måde stimulerende. Ellers er der ingen krav om, at broerne skal slå rekorder indenfor hverken længde, højde, dækareal, projektværdi el.lign.

De øvrige nominerede er:

Finland: Pomarkku, flodbro i Varsinais-Soumi (2020) og Pinninkatu-broen ved Tampere (2020)

Island: Laxá á Skaga (2023) og Eldvatn-broen (2019)

Norge: Lepsøybrua i Møre/Romsdal (2022) og Tana Bru i Tana i Troms/Finnmark (2020)

Sverige: Hisingsbron i Gøteborg (2021) og Varvsbron i Helsingborg (2021)

I Helsingborg kan man opleve en af de to nominerede svenske broer, Varvsbron, der forbinder centrum med den nye bydel Oceanhamnen. Broen er designet af Rambøll i samarbejde med de tyske ingeniører fra Leonhardt, Andrä und Partner (LAP). Foto fra nomineringslisten
I Helsingborg kan man opleve en af de to nominerede svenske broer, Varvsbron, der forbinder centrum med den nye bydel Oceanhamnen. Broen er designet af Rambøll i samarbejde med de tyske ingeniører fra Leonhardt, Andrä und Partner (LAP). Foto fra nomineringslisten

Da vejkonferencen blev aflyst på grund af Covid19 i 2020, vil også Nordic Bridge Prize 2020 blive uddelt på årets konference.

Relateret indhold