3D-teknologi fremtidssikrer metrobyggeri fra starten

Modeller skabt med avancerede 3D-undersøgelser skal sikre et præcist og gennemarbejdet grundlag for design, anlæg og logistik på de kommende M5-stationer.
Her ses en punktsky fra en tidligere laserscanning på Kgs. Nytorv. Punktskyen er en 3D-model dannet af millioner af punkter. Ved brug af software eller viewer kan man navigere i den, zoome ind på små detaljer og lave målinger. Foto: Metroselskabet

Metroselskabet går nu i gang med avancerede 3D-undersøgelser af de kommende stationsområder på metrolinjen M5. Målet er at skabe et præcist og digitalt kort over omgivelserne, der kan bruges til at kvalificere den videre planlægning.

Projektdirektør Russell Saltmarsh fra Metroselskabet siger:

Læs også

Nødvendigt: Sikrer metroens højteknologiske anlæg med stormflodsport

– Undersøgelserne giver os et detaljeret, digitalt billede af forholdene over og under jorden, allerede inden byggeriet går i gang. Vi får et solidt fundament til at træffe de rigtige beslutninger – både når vi skal forme det endelige design, og når vi planlægger, hvordan byggepladserne skal indrettes og fungere i praksis. Det betyder, at vi kan arbejde mere effektivt, og dermed reducere generne for naboerne tæt på byggeriet.

Vigtig indsigt

Undersøgelserne handler ikke kun om byggeteknik og design. De detaljerede data skal også hjælpe os til at forstå, hvordan regnvand løber og samler sig – og hvordan vi forebygger oversvømmelser.

– For at kunne klimasikre stationerne effektivt, er vi nødt til at forstå præcis, hvordan regnvandet bevæger sig i det lokale terræn. De detaljerede 3D-data giver os vigtig indsigt, så vi kan forebygge oversvømmelser – ikke kun i stationerne, men også i områderne omkring dem. Det handler om at bygge robust og fremtidssikret fra starten, siger Russell Saltmarsh.

Læs også

Rådgivere valgt til Metroselskabets største reinvesteringsprojekt

Ved at kortlægge hældninger, kloakforløb og naturlige lavninger kan Metroselskabet præcist identificere, hvor vandet samler sig – og hvor der er behov for ekstra dræn eller sikring.

Mobile og håndholdte systemer

Det rådgivende landinspektørfirma LE34 udfører 3D-scanningerne, som dækker både stationsområder, skiftestationer og kontrol- og vedligeholdelsescenteret.

Undersøgelserne udføres med mobile og håndholdte systemer, hvilket betyder, at man kan møde medarbejdere fra LE34 i bybilledet med specialudstyr.

Det er sådan, LE34’s medarbejdere kan se ud, når de undersøger omgivelserne. Alt arbejde sker i overensstemmelse med gældende regler for databeskyttelse.

Undersøgelserne foregår fra det centrale København til Kløverparken ved Prags Boulevard Øst og videre til Prøvestenen.

I enkelte tilfælde også inde i bygninger – men kun med samtykke fra ejerne. DR Byen er det første område, der bliver undersøgt med 3D-udstyret, og her er arbejdet allerede i gang.

Læs også

Vandløsninger i vente: Hofor skal dæmme op for højtstående grundvand

Systemerne registrerer udelukkende omgivelser – ikke personer, understreger Metroselskabet.

Relateret indhold