Piloteringspælene er de seneste år banket i undergrunden i Hillerød med en rasende fart. Det ene bolig-, kultur- og erhvervsbyggeri efter det andet er skudt op af mosejorden både i centrum og i udkanten af den nordsjællandske by, der efterhånden burde kaldes ‘Nordsjællands hovedstad for nybyggerier.’
Hillerød Kommune meldte for kort tid siden ud, at tempoet nu skal skrues ned, særligt indenfor boligbyggeri. Infrastrukturen i de smalle gader, der er stærkt og kronisk påvirket af det centralt beliggende Frederiksborg Slot med tilhørende slotssø, kan ikke følge med, og der er fortsat et stort antal godkendte boliger på vej, der endnu ikke er færdigbygget.
F.eks. i bydelen Ullerød, der det seneste årti er udbygget med et stort antal parcel- og lejlighedsbyggerier, og i det spritnye boligområde Frederiksbro, som M. Goldschmidt Ejendomme er ved at færdiggøre. Lidt længere ude i fremtiden ligger bl.a. Stadionkvarteret med tilhørende stadion samt Generationernes Kvarter i den nye bydel Favrholm ved Nyt Hospital Nordsjælland, der forventes at stå færdigt i 2026. Her er også en ny station ved at blive anlagt.
Nu har Gefion Group ansøgt Hillerød Kommune om at bygge et stort antal mindre lejligheder ovenpå den gamle posthusbygning, der har stået ubrugt hen ved Hillerød Station siden PostNords distributionscenter rykkede ud af lokalerne medio 2019. Selve posthuset lukkede i 2013, skriver Frederiksborg Amts Avis.
Indflytning i juli 2026
Projektet er beskrevet i Byggefaktas omfattende database over tidligere, nuværende og kommende bygge- og anlægsprojekter i Danmark til at bestå af 300 stk. 1- og 2-værelses lejligheder på mellem 20-27 kvm i fire etager ovenpå det eksisterende betonbyggeri. Dertil ønsker man at opføre en ny bygning ud mod Sdr. Jernbanevej, der ud over boliger skal indeholde 96 parkeringspladser i en parkeringskælder.
De nye etager, der skal bygges ovenpå det gamle posthus, skal opføres af træ, metal og glas. Budgettet er estimeret til 170 mio. kr., mens byggeriet vurderes at blive på 9.605 kvm.
Gefion Group afventer, at Hillerød Kommune skal godkende selskabets ansøgning om en lokalplan for området. Går den igennem, forventes byggeriet at blive igangsat i august 2024 med indflytning i juli 2026, oplyser Byggefakta.
Micro living målrettet de unge
De små boenheder skal primært henvende sig til unge mennesker, der kan se sig selv i boligkonceptet ‘micro living’, som der efterhånden bygges flere og flere af i Danmark. Eksempelvis bygger JCN Bolig micro living-boliger for udviklingsselskabet NPV i København SV, mens Danske Funktionærers Boligselskab ser enlige forældre som en helt ny målgruppe for mindre boliger med store fællesarealer i et nyt projekt i Carlsberg Byen.
Driftsdirektør for Gefion Group, Carsten Lygum, forventer, at de nye micro living-boliger i Hillerød vil give både dem, der studerer, og dem, der netop er færdige på studiet, en reel mulighed for at kunne betale for at bo i en nybygget bolig.
– Det, der er grundlæggende i tanken om micro living, er, at du lejer et lille sted, som er dit eget, men at du har andel i større rum og faciliteter, som du deler med andre. Med en mindre lejlighed betaler man selvsagt også mindre, end hvis du havde en stor lejlighed, siger han til Frederiksborg Amts Avis.
Genbruger så meget som muligt
Gefion Group har erfaring med at gennemrenovere gamle bygninger og/eller bygge ovenpå det eksisterende. Det er bl.a. sket i Albertslund, hvor ejendomsudvikleren har bygget et seniorbofællesskab op omkring en eksisterende kontorbygning og på Amager, hvor en tidligere kontorbygning er blevet omdannet til 84 studieboliger.
– Der er flere tanker bag at genanvende det eksisterende byggeri. Vi ønsker at genanvende det, der kan genanvendes. Vi ved endnu ikke, hvor meget det er, men vi håber at kunne bygge ovenpå. Det kræver en del, og det er ikke nødvendigvis billigere. Nok nærmere tværtimod, men det er bedre i forhold til CO2-aftryk, udtaler Carsten Lygum til Frederiksborg Amts Avis og tilføjer:
– Vi synes, det giver noget til byen. Og så er der også nogle fordele i forhold til at bevare fundamentet, når vi bygger så tæt op ad togtrafikken.