Regionens kommende akutcenter i Viborg skal opføres lige der, hvor et gammelt gasværk har forurenet undergrunden med stoffer som cyanid, olie, tjære, bly og PAH. Niras fik i forsommeren 2014 opgaven med at stå for byggeledelse og miljøtilsyn på projektet med at fjerne de 115.000 tons jord, og opgaven viste sig hurtigt at være kompliceret, blandt andet fordi den forurenede jord var blevet blandet og spredt, da gasværket i sin tid blev revet ned.
Marianne Pedersen og Hans Søren Sørensen har sammen ledet miljøtilsynet på opgaven og har med egne ord været “de irriterende typer”, der har påtalt alt lige fra ureglementeret påklædning til, om der nu var trykkabine i gravemaskinen, og om alle lastbiler fik spulet hjul, undervogn og vanger, før de forlod byggepladsen.
Jeg ved da godt, at den lastbilchauffør, der ender med at skulle håndspule alle hjulene for forurenet jord, ikke synes, det er sjovt. Men sådan er det nu engang.
Marianne Pedersen Ingeniør, Niras
Måtte håndspule hjulene
– Vi har ikke altid været lige populære hos de øvrige projektdeltagere, men det hører med. I sidste ende handler det om at få miljøhensyn og pengepung til at gå op uden alt for mange konflikter. Jeg ved da godt, at den lastbilchauffør, der ender med at skulle håndspule alle hjulene for forurenet jord, ikke synes, det er sjovt. Men sådan er det nu engang, siger Marianne Pedersen.
Marianne Pedersen og Hans Søren Sørensen har også haft det sidste ord, når det kom til at vurdere, hvor stærk forureningen af jorden var. For at kunne inddele jorden i de forskellige forureningskategorier, har det visse steder været nødvendigt at inspicere hver enkelt skovlfuld jord.
– Cyanid farver for eksempel jorden blå, og fenoler minder om gammel motorolie. Vi har også fyldt to hele lastvogne med tjære, så jeg har nærmest et personligt forhold til alle sandkornene, siger Marianne Pedersen.