Hvordan får man folk til at droppe bilerne? Svaret findes i Kina

Der er stor viden om byrum og innovative mobilitetsløsninger i Kina. Nu skal Niras og UrbanDigital sammen med fire førende universiteter fra Kina og Sverige få folk til at droppe bilerne til fordel for kollektiv trafik og cykler.
Et internationalt forskningsprojekt skal danne rammerne for fremtidens bæredygtige byer. Løsningen kan være nye transport- og mobilitetsløsninger. Blandt deltagerne er danske Niras og UrbanDigital. Foto: Nanjing University
Et internationalt forskningsprojekt skal danne rammerne for fremtidens bæredygtige byer. Løsningen kan være nye transport- og mobilitetsløsninger. Blandt deltagerne er danske Niras og UrbanDigital. Foto: Nanjing University

TOD

  • – TOD står for ‘transitorienteret byudvikling’, og denne term har været benyttet siden 1990’erne. TOD2-projektet resulterer i en opdateret version af disse principper for byudvikling centreret omkring mobilitetsknudepunkter.
  • – TOD2 fokuserer således på byrum, transport og mobilitet og udledningerne herfra.
  • – Transportsektoren står for en tredjedel af verdens samlede klimabelastning.
  • – Det er derfor helt centralt at inddrage transporten i løsningen af klimakrisen, også den transport, som foregår i vores byer.

De næste tre år skal den danske rådgivervirksomhed Niras og den danske startup UrbanDigital udvikle fremtidens byer, så de bliver helhedsorienterede og bæredygtige i forhold til borgernes mobilitet i byerne.

Det internationale projekt hedder TOD2 og udføres i et samarbejde med KTH Royal Institute of Technology Stockholm, Stockholm University, Nanjing University og Tongji University. KTH Stockholm og Nanjing University leder projektet, der har et budget på 1,3 mio. euro.

Deltagerne i TOD2 skal udvikle metoder til, at byplanlægning og byggeri kan støtte kollektiv transport og skabe bedre byrum. Projektet har flere nyskabende tiltag: Bl.a. skal forskere i CO2- og partikelforurening fra Nanjing Universitet indgå i et samarbejde med kolleger fra Sverige og Beijing for at måle, hvordan byplanlægning og arkitektur påvirker trafikanters adfærd.

Sofie Kirt Strandbygaard, der er seniorkonsulent i bæredygtig mobilitet, skal deltage i forsknings- og innovationsprojektet sammen med sine kolleger i Niras samt med førende forskere fra de øvrige deltagende universiteter og institutter.

Hun siger:

– Ved at kombinere forskernes viden om både mængden af udledt forurening og partiklernes bevægelser, kan vi skabe forskningsbaseret viden for bæredygtig byplanlægning. Forskningsprojektet indeholder den sociale faktor, som er yderst vigtig. Det handler om trafikanternes trivsel og villighed til at rejse kollektivt, foretage skift og opholde sig i byrummet. Vi ser projektet som vejen til at skabe bæredygtige mobilitetsknudepunkter og byer, både i stor og lille skala, siger Sofie Kirt Strandbygaard og tilføjer:

– Den urbane udvikling i Kina er gået vanvittigt hurtigt de seneste årtier. Derfor er Kina også verdens førende land, når det gælder byrumsanalyser og innovative mobilitetsløsninger. Deres byer er kæmpe laboratorier for banebrydende løsninger. Så selvom vi i Niras også er skarpe på bæredygtig mobilitet, så bliver det et privilegie at arbejde sammen med nogle af verdens bedste forskere inden for feltet.

Seniorkonsulenter i bæredygtig mobilitet i Niras, Gunvor Riber Uggerhøj (tv.) og Sofie Kirt Strandbygaard, deltager begge i det internationale forskningsprojekt TOD2, der skal skabe rammerne for fremtidens bæredygtige byer. Foto: Niras
Seniorkonsulenter i bæredygtig mobilitet i Niras, Gunvor Riber Uggerhøj (tv.) og Sofie Kirt Strandbygaard, deltager begge i det internationale forskningsprojekt TOD2, der skal skabe rammerne for fremtidens bæredygtige byer. Foto: Niras

Borgerne skal træffe det rigtige transportvalg

I storbyer verden over bruger mange mennesker et forældet trafiksystem og en forældet byplanlægning fra midten af det 20. århundrede, som er baseret på privatbilisme. Derfor vil TOD2-projektet især fokusere på, hvordan man via ændringer i byudviklingen og den eksisterende byplanlægning, kan gøre det let, trygt og fleksibelt at træffe det rigtige transportvalg.

– På baggrund af forskergruppernes resultater håber vi på at kunne igangsætte strategiske ændringer af byrum, så de bliver mere bæredygtige på alle parametre over tid. Der er et internationalt behov for at reducere brug af biler, specielt i de store byer. De kollektive mobilitetsknudepunkter skal medvirke til denne udvikling, og knudepunkterne skal gøres til omdrejningspunkter for bæredygtige byer, forklarer Gunvor Riber Uggerhøj, der er seniorkonsulent i bæredygtig mobilitet i Niras.

Læs også: Kendt byrumsarkitekt kritiserer nyt Aarhus-kvarter: Mere en hotelby end en rigtig by

Klimaneutrale mobilitetsknudepunkter

Universiteterne vil udføre state-of-the-art forskning i, hvordan urbane mobilitetsknudepunkter kan blive klimaneutrale. Niras skal sammen med UrbanDigital lave strategier for, hvordan forskningsresultaterne kan blive omsat i praksis, så man kan forny planlægningen af både byer og transport verden over.

– Verdens byer har ændret sig med rivende hast de sidste årtier. Med dette projekt vil vi finde de løsninger, der kan sikre, at fremtidens byer får helhedsorienterede, bæredygtige mobilitetsløsninger, der både imødekommer borgernes mobilitetsbehov, men også det akutte behov, der er for at reducere klimabelastningen fra vores byer, siger Gunvor Riber Uggerhøj.

Projektet udføres med støtte fra JPI Urban Europe. Niras’ andel finansieres af Innovationsfonden og Niras Alectia Fonden.

Relateret indhold