XL-Byg skruer massivt op for rekrutteringen

Mangel på arbejdskraft får byggemarkeds-kæden til at fastholde flere lærlinge.
Karina Petersen fra XL-Byg i Struer havde flere jobmuligheder efter sin elevtid. Hun valgte at fortsætte hos kæden fordi, man investerede ekstra ressourcer i hendes oplæring ude i den lokale forretning. Foto: PR.
Karina Petersen fra XL-Byg i Struer havde flere jobmuligheder efter sin elevtid. Hun valgte at fortsætte hos kæden fordi, man investerede ekstra ressourcer i hendes oplæring ude i den lokale forretning. Foto: PR.

Kæderne har åbnet for kassen og går nu stærkt ind i kampen om det faldende antal faglærte talenter.

XL-Byg iværksatte for tre år siden en særlig indsats for at rekruttere flere talenter. Byggevarekæden har inklusive marketingsudgifter firdoblet det beløb, de bruger på at tiltrække og uddanne elever. I dag tilbyder XL-Byg deres elever masser af ekstra uddannelse, lokale elevcoaches der følger de unge tæt, karriereplanlægning, sociale netværk med eksklusive arrangementer kun for kædens elever, kontantpriser til de bedste elever samt sociale medier målrettet eleverne, fortæller HR-chef Liselotte Christensen fra XL-Byg.

– Det har været en stor succes. Vi beholder i dag syv ud af ti af vores elever, når de er udlært. Det er dobbelt så mange som for fem år siden og har kostet nogle ressourcer, men det er en nødvendig investering for en kæde som vores, siger hun og understreger, at man gerne så flere indenfor detail, handel og kontor tage samme ansvar.

– Der er kun få unge i arbejdsstyrken, og det skrumper. Der er behov for at alle løfter, hvad de kan, siger hun.

Relateret indhold