Verdens længste flydebro på vej i Norge

Med vanddybder op til 550 meter er en almindelig bro over Bjørnafjorden udelukket.
Bjørnafjorden er for bred og for dyb til konventionelle broer, hvorfor det undersøges om en flydebro er den rigtige løsning. Illustration: Cowi.
Bjørnafjorden er for bred og for dyb til konventionelle broer, hvorfor det undersøges om en flydebro er den rigtige løsning. Illustration: Cowi.

Den norske vestkyst fra Kristiansand i syd til Trondheim i nord skal have fast vejforbindelse. Derfor er man i Norge i fuld gang med at afdække, hvordan man tackler problemet med de mange fjorde, som i dag betjenes af færgedrift. Særligt Bjørnafjorden ser ud til at læne sig op ad en spektakulær løsning. Her overvejer det norske vejvæsen, Statens Vegvesen, både en flydebro og en rørbro, og uanset typen af bro vil der med en længde på fem kilometer være tale om verdens længste bro af sin type.

Cowi står i spidsen for en af de tre arbejdsgrupper, der arbejder med projekteringen af flydebroløsningerne, der skal krydse Bjørnafjorden. Teamet består af Cowi, Aas-Jakobsen og Johs Holt med underentreprenørerne Global Maritime, L2 Arkitekter, NGI, Teknisk Data og Skanska.

Kombinationen af vanddybder på op til 550 meter og en total længde på cirka fem km gør det umuligt med konventionelle brotyper.

Erik Sundet Projektleder, Cowi

– Kombinationen af vanddybder på op til 550 meter og en total længde på cirka fem km gør det umuligt med konventionelle brotyper. Det er kun flydebroer og nedsænkede rørbroer, der er relevante, når man skal lave en vejforbindelse over en så bred fjord, siger projektleder Erik Sundet i en pressemeddelelse.

To flydebrokoncepter

Arbejdsgruppen arbejder med projektering af to forskellige flydebrokoncepter.

– Der er to hovedalternativer. Det ene alternativ er en lige bro over fjorden på krydsningsstedet med sejlpassage under en højbro midtvejs. Det andet er en buet bro, der kan hæves som et håndtag på en spand, også denne løsning har et højpunkt midtvejs, siger Erik Sundet.

Den første løsning sideforankres på havbunden for at give lateral stabilitet, den anden forankres kun i enderne.

Cowi skal gennemføre en række tekniske analyser, der kræver spidskompetencer inden for marineoperationer, hydrodynamik, vinddynamik, konstruktionsteknik, risikoanalyser og kollisionsrespons ved påsejling.

– Opgaven er særdeles fagligt udfordrende. For at kunne gennemføre projektet har vi sammensat et internationalt team af eksperter fra Danmark, USA og Canada, som skal samarbejde med de norske eksperter. Vi har også flere eksterne partnere med i projekteringsgruppen, siger VP for brokonstruktioner hos Cowi i Norge, Per Arnesen.

Cowi er ifølge ENR Yearly Sourcebook verdens største broingeniørvirksomhed målt på omsætning.

Relateret indhold