Værdibyg: Brug kontrakten til at forbedre samarbejdet

Ny vejledning fra Værdibyg klæder bygherre, rådgiver og entreprenør på til at gøre kontrakten til et aktiv i byggeprojektet.
Værdibyg lancerer i dag en ny vejledning om kontraktstyring. Foto: Kontraframe.
Værdibyg lancerer i dag en ny vejledning om kontraktstyring. Foto: Kontraframe.

Efter AB-systemets seneste revision, hvor der er lagt større vægt på de processuelle krav, er behovet for kontraktstyring øget.

Parterne har nu en række forpligtelser og muligheder, som kræver, at man holder sig opmærksom på bestemmelser og proces. Derfor lancerer Værdibyg i dag en ny vejledning, der giver gode råd og anbefalinger til, hvordan de enkelte parter håndterer de forskellige indsatser, som er en del af en god styring af de indgåede kontrakter i et byggeprojekt – uagtet entrepriseform.

– På mange projekter styres kontrakterne reaktivt fremfor proaktivt, men kontakterne og kontraktstyringen bør i langt højere grad tænkes ind i projektet som et aktivt element, der fremmer tillid og samarbejde og øger værdiskabelsen i projektet, siger programdirektør i Værdibyg, Rolf Simonsen, der sammen med seniorprojektleder Morten Skaarup Jensen er projektleder på udgivelsen.

Hjælp til forskellige parter

Sidstnævnte mener, at det er vigtigt, at branchen får hævet det generelle niveau for arbejdet med kontraktstyring og gjort det til en mere anerkendt disciplin i organisationen:

– Med mere dedikerede organisatoriske ressourcer kan kontraktstyringen i højere grad være med til at forbedre samarbejdsrelationer og øge byggeprojekternes succes, siger han og tilføjer:

– Der er hjælp at hente i vejledningen til de forskellige parter, som har en rolle i kontraktstyringen – det gælder både bygherrer, rådgivere og entreprenører, som kan finde råd til, hvordan de arbejder med kontrakten på strategisk, taktisk og operationelt niveau, fortæller seniorprojektleder Morten Skaarup Jensen.

Basis for konstruktivt arbejde

Lars Boe Riber og René Guldfeldt Søegaard, hhv. manager og director i Rambøll Management, er pennefører på vejledningens. Hos dem er der forsigtig optimisme i forhold til at få skabt bedre samarbejde på tværs af byggeriets parter gennem bedre kontraktstyring.

De fortæller, at de i dagligdagen oplever, at alle parter gerne vil samarbejde, og at der er basis for at arbejde konstruktivt med kontrakter. Men:

– Det forløb, vi har været igennem med udarbejdelsen af vejledningen, har dog også bekræftet, at det ikke er nogen nem opgave at få den maksimale værdi ud af sine kontrakter. Vi håber derfor, at vejledningen kan hjælpe byggeriets parter med at realisere den generelle intention om at bruge kontrakten som ramme for det gode samarbejde.

Vejledningen, som er er blevet til med støtte fra Realdania, kan downloades her.

Relateret indhold