Samtaler om uddannelse
- – ‘Samtaler om uddannelse’ er en ny podcastserie i seks afsnit, som har fokus på uddannelse og de dilemmaer og overvejelser, der er forbundet med et uddannelsesvalg.
- – Du kan abonnere på ‘Samtaler om Uddannelse’ i den app, du normalt bruger til podcasts – eller lytte fra din browser her.
- – Podcastserien er produceret af forældreindsatsen Ditbarnsfremtid.dk
“Vil jeg helst være tømrer eller pædagog?” Det spørgsmål stillede 17-årige Katrine Møller Toft sig selv, da hun skulle vælge uddannelse.
De overvejelser havde hun formentlig ikke gjort sig, hvis hun havde levet for 100 år siden, hvor uddannelse primært var forbeholdt mænd. Men efter mange års ihærdige kamp for ligestilling mellem kønnene og på uddannelsesområdet har Katrine næsten frit valg på alle hylder.
… jeg har også altid godt kunnet lide håndværksfagene og at hjælpe min far med hans projekter. Sløjd var mit yndlingsfag i folkeskolen …
Katrine Møller Toft
I historisk perspektiv er det positivt, at kvinderne udnytter muligheden for at uddanne sig, men samfundsmæssigt har der i det seneste år været øget fokus på det problematiske i, at mænd sakker bagud på uddannelsesområdet. Og på trods af mere end 100 års udvikling i ligestilling på området, er de unge fortsat præget af traditionelle uddannelsesvalg, hvilket blandt andet betyder, at mænd stadig er i klart overtal på erhvervsuddannelserne.
Ifølge tal fra Styrelsen for IT og Læring valgte 81 procent af pigerne, der forlod grundskolen i 2019, en klassisk gymnasial uddannelse (STX, HTX, HHX og HF). Samtidig er det ifølge Dansk Byggeri kun ni procent af medarbejderne i bygge- og anlægsbranchen, der er kvinder. Dermed gik Katrine altså i den grad imod strømmen med sit uddannelsesvalg, da hun valgte tømrerfaget.
Sløjd var yndlingsfag
Katrine fik tømrerfaget ind med modermælken og har hænderne godt skruet på. Hun er nemlig datter af en skibstømrer og har altid nydt at hjælpe sin far med diverse projekter. Når hun samtidig er draget af pædagogfaget, skyldes det, at hun er blevet inspireret af sin egen tid i diverse klubber, som hun husker tilbage på med stor glæde.
– Der er så mange uddannelser, der er spændende, så det var rigtig svært for mig at skulle vælge. Jeg overvejede længe at blive pædagog. Jeg plejede selv at komme rigtig meget i en aftenklub, så jeg har tænkt, at det kunne være fedt selv at komme til at arbejde et lignende sted. Men jeg har også altid godt kunnet lide håndværksfagene og at hjælpe min far med hans projekter. Sløjd var mit yndlingsfag i folkeskolen, og jeg har i det hele taget altid været glad for at bruge mine hænder, siger Katrine Møller Toft.
Efter grundig overvejelse faldt valget i sidste ende på et EUX-forløb, der giver hende mulighed for at kombinere tømreruddannelsen med en gymnasial eksamen. Og selv om hun endte med at prioritere tømrerfaget, mener Katrine langtfra, det behøver at betyde, at hun skal droppe pædagogdrømmen.
– Selv om jeg finder arbejde som tømrer, vil jeg godt kunne arbejde som pædagogmedhjælper på deltid eller som vikar. På et tidspunkt kunne jeg godt finde på at tage pædagoguddannelsen. Måske når jeg bliver ældre og får lidt mere ro i kroppen. Min generation kommer formentlig til at være rigtig længe på arbejdsmarkedet, så der er jo tid nok til at sadle om og prøve noget forskelligt, hvis man vil det, siger hun.
Børn med i værkstedet
Katrine ser gode muligheder for at kombinere sine interesser og fortæller passioneret om, hvordan hun som pædagog vil kunne bruge sin håndværksmæssige baggrund til at lave kreative projekter med børn og unge.
– Jeg vil gerne trække på mine erfaringer – ikke bare fra tømrerfaget, men fra livet generelt. Det er selvfølgelig klart en fordel, at jeg vil kunne gå i værkstedet med børnene og bygge forskellige ting – det syntes jeg selv var sjovt, da jeg gik i klub. Samtidig vil jeg nemt kunne fikse ting, der er gået i stykker, bygge mit eget hus og den slags, lyder det fra Katrine Møller Toft, der understreger, at hun under alle omstændigheder vil blive ved med at gå sin helt egen vej – og gøre det, hun brænder for.
17-årige Katrine er et godt eksempel på, hvordan danske kvinder i 2020 har næsten frit valg på alle hylder, når det kommer til uddannelse – og at de også går meget målrettet efter det, de brænder for.
Derfor er denne artikel en hyldest til alle de kvinder – og mænd – der har kæmpet for ligestilling i uddannelse.