Undervisning skal give dansk VM i bæredygtighed

Bæredygtigt byggeri sat på formel og på skoleskemaet. Undervisningen skal lukke det gap, der i dag er mellem ingeniørers, arkitekters og bygningskonstruktørers viden om bæredygtigt byggeri, og den viden, der i stigende grad efterspørges på arbejdsmarkedet.
Green Building Council Denmark har sat bæredygtigt byggeri på formel og på skoleskemaet.
Green Building Council Denmark har sat bæredygtigt byggeri på formel og på skoleskemaet.

Om undervisningen

  • Hvornår: I september – november 2015.
  • Antal: 500 – 600 studerende forventes undervist.
  • Uddannelsesinstitutioner: Danmarks Tekniske Universitet (DTU), Aalborg Universitet (AAU), Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering (KADK), Syddansk Universitet (SDU), Københavns Erhvervsakademi (KEA), Erhvervsakademiet Sydvest, Erhvervsakademiet Lillebælt Ingeniørhøjskolen i Aarhus, VIA University College og Univercity College Nordjylland.

Danmark har længe haft en international førertrøje i viden om og løsninger til energieffektivt byggeri.

Udviklingen bevæger sig nu hurtigt i retning af bæredygtigt byggeri, ikke mindst internationalt, og det betyder krav om nye kompetencer i den danske byggebranche. Det gælder også på uddannelserne, der skal klæde fremtidens rådgivere på til at kunne designe og projektere bæredygtigt byggeri.

I 2010 blev den danske byggebranche enig om, at Green Building Council Denmark skulle udbrede bæredygtighed i byggebranchen ved at anvende DGNB, som er det bedste certificeringssystem inden for bæredygtigt byggeri, og derfor er det naturligt, at de studerende kan blive undervist om indholdet i det, således at de er klar til at løfte opgaven, når de kommer ud i arbejdslivet.

Lige efter Tyskland

Som det første land udenfor Tyskland har Green Building Council Denmark udviklet et standard-undervisningsforløb. På sigt skal undervisningen understøtte dansk byggebranches globale førerposition i bæredygtigt byggeri.

– Vi har længe set behovet for en standardiseret undervisning i bæredygtighed, som er meget mere end det stærke fokus, vi i Danmark har haft på et lavt energiforbrug. Bæredygtigt byggeri integrerer også en social og økonomisk dimension i byggeriet, og det er der et stort behov for at få udbredt. Vi havde idéen, men ikke midlerne. Sidste år modtog vi ROCKWOOL PRISEN med det formål at udvikle et undervisningsforløb til de videregående tekniske uddannelser. Den foreløbige tilbagemelding viser, at der har været stort behov for vores undervisning, siger direktør i Green Building Council Denmark, Mette Qvist.

Integreret undervisning

De 300.000 kr. organisationen modtog fra ROCKWOOL PRISEN har muliggjort udvikling af indhold og materialer samt afholdelse af en lang række kurser.

Foreløbig er der planlagt kursus på 13 undervisningsinstitutioner. En af dem er DTU, hvor ca. 120 ingeniørstuderende bliver klædt på til at arbejde med bæredygtigt byggeri.

– Der bliver stillet stadig større krav til vores kandidaters kompetencer udi bæredygtighed og kvantificering heraf i forhold til fremtidens byggeri og bygningsdesign samt renovering af eksisterende byggeri. DTUs bygningsingeniørstuderende bliver som en fast del af bacheloruddannelsen undervist i livscyklustankegangen og kvantitativ vurdering af bæredygtighed. Derfor har vi valgt også at integrere undervisningen fra Green Building Council Denmark om DGNB, da dette undervisningselement fungerer som et ideelt supplement til den etablerede undervisning i kvantitativ bæredygtighedsvurdering, siger lektor ved DTU Engineering, Morten Birkved.

Kursusmaterialet stilles frit til rådighed for institutionerne, således at de fremadrettet selv kan varetage undervisningern.

Relateret indhold