Ordrerne annulleres i stor stil, og de skyhøje energipriser bidrager yderligere til flere års nedgang i kommunale vejarbejder og udsættelser af vejprojekter. Og det er et problem.
Allerede i 2017 vurderede Vejdirektoratets og kommunernes samarbejdsforum, Samkom, at den gennemsnitlige restlevetid for vejnettet i 72 danske kommuner er på 42 % og derved ikke lever op til det ønskede niveau på 50 %.
Den manglende vedligeholdelsesindsats efterlader et investeringsbehov på 3,9 mia. kroner til vedligehold af veje nu og i fremtiden. Et behov, som med de mange udsættelser vil stige i de kommende år – og sender dyr efterregning videre, siger Claus Terkildsen, der er direktør i Peab Asfalt.
Han minder om det danske jernbanenet, som i flere årtier stod på det offentliges to-do-liste, og hvor omkostningsfuldt projektet er blevet efter, at det kom i gang:
– Vi vil opleve det samme med vejnettet, og det bliver næste generation, der skal betale regningen og leve med dårligere veje.
Vigtigt at vælge de rigtige projekter
Derudover betyder efterslæbet dårligere veje for danskerne og større risiko for ulykker.
I sit post doc-projekt fandt adjunkt på DTU Management, Kira Hyldekær Janstrup, at der for 30 % af de ulykkesinvolverede cyklister kunne identificeres en ulykkesfaktor vedrørende vejen, mens det for bilisterne er belægningsskader som lapper, afskalninger, store revner og særligt sporkøring, der øger risikoen for uheld.
– Ud fra mine studier kan jeg se, at der ikke nødvendigvis er sammenhæng mellem de kriterier, som jeg i studierne udpeger som farlige, og de kriterier, som scorer højest i det pointsystem kommunerne bruger. Med langt færre vejarbejder i fremtiden bliver det derfor endnu vigtigere at prioritere rigtigt, når der vælges projekter til og fra, fortæller Kira Hyldekær Janstrup.
Kæmpe pres på branchen venter
Hvis ikke, at der snart kommer gang i asfaltarbejdet risikerer branchen afskedigelser og en stærkt nedsat kapacitet mange år frem.
– Når energipriserne stabiliseres, og de udsatte projekter skal i gang, vil produktionskapaciteten hos os producenter være stærkt reduceret, og der vil komme et kæmpe pres på branchen. Vi risikerer desuden at miste værdifulde ansatte i fyringsrunder. Kompetent arbejdskraft, som kan vise sig umuligt at erstatte, fortæller Claus Terkildsen.
De seneste fem års mange udsættelser af kommunale- og statslige vejprojekter har allerede kostet Peab Asfalt 15 % af arbejdsstyrken og medført en markant nedgang i produktionskapaciteten.