Træbeklædt bro skal binde Silkeborg bedre sammen

Ny bro over en af Silkeborgs mest trafikerede veje skal gøre havnen lettere tilgængelig fra midtbyens gågader.
Den kommende bro over Christian 8.s Vej skal forbinde havnen med bymidten og vil gøre det lettere for både lokale og turister at bevæge sig mellem de to attraktive steder i Silkeborg by. Illustration: Laban Arkitekter
Den kommende bro over Christian 8.s Vej skal forbinde havnen med bymidten og vil gøre det lettere for både lokale og turister at bevæge sig mellem de to attraktive steder i Silkeborg by. Illustration: Laban Arkitekter

Det er Laban Arkitekter, en af Silkeborgs allermest ydende arkitekter, der har tegnet stregerne til den nye, træbeklædte bro, der bliver ca. 80 meter og kommer til at hvile på runde betonsøjler. Broen skal beklædes med trælameller i samme udtryk som toiletbygningen og boden på Torvet.

Den nye bro kommer til at gå fra kirkepladsen og det tidligere Torvecenter, som skal bygges om, så det bliver mere naturligt og synligt at bevæge sig mod havneområdet fra Torvet. Samtidig bliver kigget mod museet, havnen og åen fremhævet.

Midtvejs deler broen sig i to, så der er kig ned til Christian 8.s Vej, inden den samler sig igen.

På den anden side af Christian 8.s Vej ender broen foran Museum Silkeborgs have i en spiralformet trappe med elevator. Som en indbygget del af trappen skal der laves en bygning, som kan bruges til billetsalg eller museumscafé. Bygningen og spiraltrappen bliver også beklædt med trælameller.

Bør sætte 18 mio. kr. af til projektet

Formålet med gangbroen over Christian 8.s Vej er at binde Torvet, gågaderne og bymidten bedre sammen med havneområdet med Hjejlebådene og Museum Silkeborg, så det bliver nemmere at bevæge sig mellem to attraktive steder i Silkeborg by.

Prisoverslaget for broen lyder på ca. 13 mio. kr., som er et groft overslag, hvor der ikke er medregnet udgifter til projektering, udbud og geoteknik. Det anbefales, at der sættes 18 mio. kr. af til projektet på grund af usikkerheder som blandt andet stigende priser på byggematerialer. Der er ikke sat penge af på budgettet til broen, oplyser Silkeborg Kommune.

Plan- og Vejudvalget har på deres møde i april 2022 godkendt, at skitserne, som Laban Arkitekter har lavet, skal være grundlaget for projektets videre udvikling.

Produktiv tegnestue

Via et opslag i Byggefaktas enorme oversigt over allerede færdiggjorte og kommende byggeprojekter i Danmark, har Laban Arkitekter gennem årene sat flere markante aftryk på byen og området. Således har den lokale tegnestue bl.a. tegnet et stort antal andels-, ejer- og ungdomsboliger, erhvervsbygninger, detailbutikker, ombygninger, udvidelser, daginstitutioner, udviklingsplan for bydelen Eriksborg, udbygning af Søsportens Hus og også et besøgscenter for klassiske biler i Balle.

I pipelinen ligger desuden mange større projekter i Silkeborg Kommune, bl.a. Byhavens fem punkthuse i bydelen Alderslyst, der efter planen står færdige næste efterår, op til 72 lejligheder i punkthuse samt 24 gårdhavehuse, der skal stå færdige i Virklund i sommeren 2023, et kontorfællesskab på 5300 m2 fordelt over to punkthuse på hver seks etager, der forventes færdige til maj næste år, samt fem punkthuse på Impala-grunden i Hvinningdal, der står færdige i slutningen af Q4 2023.

Ifølge Byggefaktas opslagsværk bliver arbejdet med den nye bro startet op i april 2026, så den efter den foreløbige plan kan stå klar i februar 2027.

Relateret indhold