Stort og småt om togfonden

Det er meningen, at den gigantiske renovering og fornyelse af det danske jernbanenet skal tilrettelægge på sådan en måde, at danske bygge- og anlægsarbejdere i så høj grad som muligt får mulighed for job.
Politikerne regner med at bruge næsten 30 milliarder kroner på at modernisere det danske jernbanenet. Arkivfoto: Colourbox.
Politikerne regner med at bruge næsten 30 milliarder kroner på at modernisere det danske jernbanenet. Arkivfoto: Colourbox.

En af de største opgaver, der venter den nye transportminister Magnus Heunicke (S), er opfølgningen på og implementeringen af den store aftale om Togfond.dk.

Først og fremmest gælder det elektrificering af størstedelen af det danske jernbanenet, der i dag kun er delvis elektrificeret.

Der er allerede besluttet elektrificering af Esbjerg-Lunderskov, Køge Nord – Næstved, Ringsted – Rødby samt den nye bane København – Køge – Ringsted, og den samlede pris er sat til cirka 8,7 milliarder kroner.

Tidsplanen er følgende:

Fredericia – Aalborg 2021-2023

Aalborg – Frederikshavn 2023-2025

Vejle – Struer 2024-2026

Roskilde – Kalundborg 2022-2024

VVM-analyserne for den første strækning Fredericia til Lindholm forventes at foreligge i første halvår af 2016.

Forligspartierne vil primo 2015 få forelagt det endelige resultat af udbudsprocessen og dermed grundlaget for den endelige tidsplan for hele elektrificeringen.

Reserve til 2024

Det er alt i alt ikke småpenge, der er tale om – 28,5 milliarder kroner – og pengene skal komme som ekstra skatteindtægter fra Nordsøolien.

I den indeværende aftale har forligspartierne disponeret 23,3 milliarder kroner, og de resterende 5,2 milliarder kroner skal der træffes endelig beslutning om disponeringen af i 2024.

Dog er der allerede reserveret 3,3 milliarder kroner til anlæg af en ny bane Hovedgård-Aarhus. Desuden vil parterne tage stilling til anvendelsen af det resterende beløb til en ny bane Aarhus-Galten-Silkeborg.

Timemodel

For at kunne gennemføre den såkaldte Timemodel – én time mellem København og Odense, én time mellem Odense og Aarhus, én time mellem Aarhus og Aalborg og én time mellem Odense og Esbjerg – skal følgende opgraderinger gennemføres:

– Ny bane over Vestfyn til 4,9 milliarder kroner

– Ny bro over Vejle Fjord til 4,3 milliarder kroner

– Ny bane Hovedgård – Aarhus til 3,3 milliarder kroner

– Opgraderinger af de eksisterende strækninger Fredericia – Vejle, Vejle – Horsens – Hovedgård samt omkring Aarhus H til samlet 1,0 milliard kroner

Dansk arbejde

Det understreges i aftalen, at Togfondens projekter skal fremme beskæftigelsen i bygge- og anlægsbranchen og dertil relaterede serviceerhverv i Danmark.

Alene elektrificeringen og Timemodellens anlæg forventes at øge beskæftigelsen med samlet cirka 20.000 årsværk i anlægsperioden.

– Anvendelsen af dansk arbejdskraft til eksempelvis elektrificeringen maksimeres, hvis leverandøren kan imødese en langsigtet udrulningsperiode med en jævn belastning, hedder det i aftalen.

– På denne måde kan de potentielle leverandører gennemføre en økonomisk optimal planlægning af behovet for maskiner, materialer og arbejdskraft og får samtidig et klart incitament til at benytte arbejdskraft, som allerede er bosat i Danmark.

Også udenlandsk ekspertise

På den baggrund er det Banedanmarks vurdering, at der vil være stor mulighed for at anvende dansk arbejdskraft til blandt andet montage af køreledninger.

Til gengæld kan der være behov for udenlandsk ekspertise til mere specialiseret højspændingsmontage, idet sådan arbejdskraft i øjeblikket ikke findes i Danmark, vurderer Banedanmark.

Der igangsættes en analyse af tilgængelig arbejdskraft i Danmark, herunder af om der er tilstrækkelig uddannet arbejdskraft.

Det understreges også i aftalen, at sociale klausuler og arbejdsklausuler indgår i forbindelse med de almindelige kontraktbetingelser ved indgåelse af kontrakter om entreprenørydelser.

Relateret indhold