13.246.884.
Så mange personbiler, lastbiler, busser og motorcykler kørte over Storebæltsbroen i 2022.
Og op mod 260 millioner køretøjer har krydset broen, siden den åbnede i sommeren 1998.
Læs også: LCA’en har talt: Asfalt i tynde lag begrænser CO2-udledningen
Derfor vender entreprenørvirksomheden NCC snart tilbage på broforbindelsens Vestbro for at udskifte de gamle, udtjente asfaltbelægninger, der har ligget på dens etablering.
Specialbelægning
Opgaven skal udføres for Sund & Bælt og kræver blandt andet en stærk asfalt, der kan holde til stor trafikbelastning, og ifølge Per Laursen, operation specialist i NCC Industry, Asfalt, kommer det nye slidlag de mange daglige trafikanter til gode:
– Helt konkret skal vi udlægge en såkaldt skærvemastiks, som er en tæt og stærk slidlagsbelægning, der er specielt designet til at kunne klare en stor trafikbelastning. Belægningen er derfor særlig velegnet på broer, motorveje og i lufthavne.
Lettere for dækkene at køre på
Udover skærvemastikken skal NCC også udlægge en CO2-reducerende asfalt – kendt som KVS – på vejene i begge ender af Vestbroen.
Asfalttypen er kendetegnet ved, at den er lettere for dækkene at køre på, fordi belægningen giver mindre rullemodstand mellem dæk og vej. På den måde bruger biler og lastbiler mindre brændstof, og derved reduceres CO2-udledningen fra trafikken.
Genanvender affræset asfalt
Det er NCC’s asfaltfabrik i Odense, der skal producere de mange tons asfalt, der skal lægges ud på Vestbroen. Forud for udlægningen skal NCC’s fræserhold ud med den store 2-meter fræser for at fræse den gamle, slidte asfalt af broen.
Den affræsede asfalt vil blive genanvendt i produktionen af ny asfalt eller andre slidlag, og den kommer derfor til at leve videre i form af nye belægninger på Danmarks veje.
Ordren bogføres i 2. og 3. kvartal under NCC Industry.