Står sammen: Fremtidssikrer København med mere metro

Syv partier på Københavns Rådhus er blevet enige om budgettet for 2024. Bl.a. afsættes 6,3 mia. kr. til mere metro og udbygningen af infrastrukturen frem mod 2035. Også klimaet er prioriteret.
Infrastrukturen i København skal bl.a. forbedres med mere metro og flere cykelstier. Samtidig skal biodiversiteten have et boost, luftkvaliteten forbedres og nedslidte idrætsfaciliteter have et løft. Foto: Getty Images
Infrastrukturen i København skal bl.a. forbedres med mere metro og flere cykelstier. Samtidig skal biodiversiteten have et boost, luftkvaliteten forbedres og nedslidte idrætsfaciliteter have et løft. Foto: Getty Images

Store investeringer i nye metro- og cykelforbindelser, mere biodiversitet bl.a. via en åbning af Ladegårdsåen, nye skoletoiletter, genskabte parkeringspladser, nye parkeringsanlæg, fortsat kamp mod luftforureningen og et tiltrængt løft af idrætsfaciliteter i hele byen. Det er nogle af de bygge- og anlægsrelaterede hovedpunkter, der er at finde i Københavns Kommunes budget for 2024, som syv partier er blevet enige om.

De syv partier – Socialdemokratiet, Det Konservative Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Venstre, Liberal Alliance og Dansk Folkeparti – er enige om, at vejen til at løse Københavns mange og store udfordringer er et bredt samarbejde på Københavns Rådhus, så byens udviklingen kan videreføres ansvarligt.

Partierne afsætter pengene, som de gør, for at København skal betyde noget – for københavnerne, for Danmark og for den verden, vi lever i. Derfor skal København fortsat udvikle sig, skabe muligheder for mennesker og være en by, hvor virksomheder vil etablere sig og investere. Derfor skal hverdagen fungere, velfærden fremtidssikres og byudviklingen skal være sund og bæredygtig.

Metrolinje fra Hovedbanegården til Amager

Det er store ambitioner, der både kræver indsatser nu og her og langsigtede beslutninger, som skal leveres i takt med, at flere flytter til København.

Noget af det bygge- og anlægsbranchen kan se frem til de kommende år, er, at partierne med den nye aftale ønsker at udbygge den københavnske infrastruktur på Refshaleøen og Lynetteholm, og samtidig gøre København til en endnu bedre cykelby med flere sikre skoleveje, vejkryds og cykelstier.

Der sættes dertil penge af til en ny metrolinje fra Hovedbanegården til Amager med stop på både Islands Brygge, Amagerbrogade og det nordlige Amager, samtidig med at der skal genskabes yderligere 535 parkeringspladser. Dertil er der også 2-3 parkeringsanlæg på vej.

Med budget 2024 prioritere partierne samlet 6,3 mia. kr. til mere metro og udbygningen af infrastruktur i København frem mod 2035.

CO2-fangst, solceller og fossilfri energiforsyning

Partierne sikrer desuden næste skridt i udviklingen af Klimaplan 2035, der skal gøre København klimapositiv og løfter byens ambitioner mod at nedbringe klimaaftrykket gennem CO2-fangst, solceller på kommunens tage og fossilfri energiforsyning.

Åbning af byens åer, bl.a. Ladegårdsåen ved den trafikerede hovedfærdselsåre Bispeengbuen/Ågade, skal være med til at bidrage til mere biodiversitet i byen. Visualisering fra arkivet: Frederiksberg Kommune
Åbning af byens åer, bl.a. Ladegårdsåen ved den trafikerede hovedfærdselsåre Bispeengbuen/Ågade, skal være med til at bidrage til mere biodiversitet i byen. Visualisering fra arkivet: Frederiksberg Kommune

Med en mere end dobbelt så stor investering i byens biodiversitet sammenlignet med de sidste tre år afsætter parterne 50 mio. kr. i Budget 2024 til en ny biodiversitetsstrategi og åbning af byens åer, bl.a. Ladegårdsåen, der løber under og langs med den trafikerede hovedfærdselsåre Bispeengbuen/Ågade.

Overborgmester Sophie Hæstorp Andersen siger:

– En by er altid i bevægelse. Vi investerer, så hverdagen kan fungere i en by, der bliver ved med at vokse. Med mere metro, sikre skoleveje, vildere natur i byen, kultur og idræt, siger overborgmesteren, der takker de øvrige partier for samarbejdet med ordene:

– Vi tager ansvar for Københavns fremtid.

Med Budget 2024 forventer partierne en ansvarlig udvikling af København. De store og vigtige infrastrukturprojekter peger ind i den næste kommuneplan. Derfor går de syv partier også samlet til forhandlingerne om Kommuneplan 2024.

Københavns Kommune sænker desuden indkomstskatten med 0,1 procentpoint. SF står uden for denne del af aftalen.

Relateret indhold