Stærke tegnestuer skal konkurrere om fremtidens skole

Det er nogle af landets største tegnestuer, der er blevet udvalgt til at konkurrere om at tegne en15.000 kvm stor skole i Høje-Taastrup, der helt fra grunden er skabt til det 21. århundredes kompetencer.
Arkitekturen skal blandt andet inspirere til leg og fysisk aktivitet. Illustration fra princip- og konceptprogrammet for Læringshus Nærheden.
Arkitekturen skal blandt andet inspirere til leg og fysisk aktivitet. Illustration fra princip- og konceptprogrammet for Læringshus Nærheden.

Læringshus Nærheden

  • Med Læringshus Nærheden vil Høje-Taastrup Kommune skabe fremtidens folkeskole: En skole, hvor børn og unge leger, bygger, ideudvikler, løser problemer og bruger deres naturlige nysgerrighed og skabertrang til at lære og udvikle sig.
  • Det nye læringshus skal være et eksperimentarium for lærerkompetencer, læringsteknologi og undervisningsmaterialer.
  • Den pædagogiske vision favner de såkaldte 21. århundredes kompetencer – kreativitet, kommunikation, kritisk tænkning og kollaboration (samarbejde) – og fokus på teknologi og science (naturvidenskab, matematik m.v.).
  • Læringshus Nærheden udvikles i samarbejde med bl.a. Lego Education. Desuden inspireres skolen af andre virksomheder og organisationer, der ligesom Lego Education er medlemmer af læringshusets Advisory Board.

Høje-Taastrup Kommune har ambitioner om at bygge den første folkeskole i Danmark, der fra første streg til sidste sten er designet til fremtidens undervisning og læring. Det er de såkaldte 21. århundredes kompetencer, der skal gøre eleverne til kompetente og handledygtige borgere i fremtidens foranderlige og globaliserede samfund.

Hele 23 totalrådgiverteams ansøgte om at deltage i konkurrencen om at tegne skolen, og blandt disse er fem teams nu udpeget: 3XN, Henning Larsen Architects, Christensen & Co. Arkitekter, ADEPT + RUM samt C.F. Møller Danmark.

Relevante referencer

De fem teams er udvalgt på baggrund af relevante faglige og interessante kompetencer, som kan inddrages i opgaveløsningen, og deres referencer viser ifølge Høje-Taastrup Kommune erfaringer med tilsvarende byggerier – både hvad angår omfang og kompleksitet. Desuden har de demonstreret kompetencer inden for fleksible læringsmiljøer, sammentænkning af lærings- og undervisningsmiljøer med offentlige funktioner m.m.

Disse erfaringer og kompetencer bliver der brug for, når der skal gives konkrete bud på, hvordan man bygger en skole, der understøtter Høje-Taastrups pædagogiske vision for den nye skole, der skal hedde Læringshus Nærheden.

Byens hus

– Læringshusets rammer skal understøtte en langt mere aktiv, undersøgende og eksperimenterende skoledag, hvor eleverne lærer ved at analysere, ideudvikle og løse problemer fra “den virkelige verden”. Eleverne vil i høj grad arbejde tværfagligt, lige såvel som der er vægt på science – altså naturvidenskab og matematik – og teknologi, siger Kurt Scheelsbeck, formand for udvalget for ny skole i Nærheden.

Også uden for skoletiden skal Læringshus Nærheden være et naturligt centrum for bydelens beboere, som for eksempel kan bruge læringshusets værksteder og møderum til fælles aktiviteter som et “byens hus”.

Endelig skal der også tages højde for, at Læringshus Nærheden vil fungere som inspirations- og besøgshus for hele Høje-Taastrup Kommunes skolevæsen og daginstitutioner såvel som nationale og internationale deltagere i skole- og undervisningsudvikling.

1.000 elever

Læringshus Nærheden skal rumme fem spor, det vil sige fem klasser på hver årgang, inklusive en specialklasserække og modtageklasser – i alt cirka 1.000 elever. Desuden skal læringshuset rumme en integreret daginstitution til cirka 150 børn. I alt forventes et byggeri på cirka 15.000 kvadratmeter.

De fem teams skal aflevere deres konkurrenceforslag den 7. august, hvorefter en dommerkomite bestående af byrådets særlige udvalg for ny skole i Nærheden samt tre fagdommere vil udpege vinderforslaget i slutningen af august. Herefter skal projektet færdigudvikles, der skal holdes udbud af entreprenøropgaven, og der skal udarbejdes lokalplan. Opførelsen af Læringshus Nærheden begynder i 2019, og byggeriet forventes klart til skolestart 2021.

Den pædagogiske og arkitektoniske vision for projektet er udviklet af cand. pæd. i didaktik, Kasper Kjeldgaard Stoltz, der er leder af Rummets Sprog, i samarbejde med Høje-Taastrup Kommune.

Relateret indhold