Grænseløs Påvirkning er navnet på en udstilling, som kan gavne beskæftigede inden for byggebranchen.
Bag står Museum Sønderjylland, som har valgt at føre luppen over dansk bygningskultur – eller mangel på samme. For det danske er svært at få øje på, hvis man ser godt efter, lyder meldingen fra museumsinspektør Birgitte Hjort.
– Den udenlandske påvirkning kan aflæses overalt i vores landskaber, byer og bygninger, men ofte tænker vi ikke over det. Den bygningskultur, der er opstået fra de tidligste huse og bygninger, vi kender, tilbage fra stenalderen og helt frem til i dag, er ikke formet og udviklet i et lukket rum, men i en evig dialog med omverdenen, fortæller hun, som sammen med museumsdirektør Henrik Harnow har stået for opbygning af udstillingen.
Set før?
Udstillingen belyser fem fremtrædende, meget varierede og overraskende eksempler på den udenlandske indflydelse. For eksempel bliver publikum taget med på en rejse gennem lande og tid, for at se, hvordan noget så dansk som mursten fandt vej til Danmark.
Grænseløs Påvirkning er en billedrig udstilling. Man kan få svar på flere spørgsmål, som: Hvorfor ser mange danske haver ud, som de gør? Hvorfor kan man i Danmark se tempelgavle og søjlerne på den ene bygningsfacade efter den anden? Hvorfor begyndte danske arkitekter at tegne hus i stål, glas og beton, og hvilken påvirkning har industrien på bygningskulturen?
Den anden vej
Men det er ikke kun udlandet, som bidrager til dansk byggeri. Det går også den anden vej.
Udstillingen giver derfor et flygtigt blik på nogle af de danske bidrag til bygningskultur og arkitektur ude i verden både i form af de store danske broer skabt gennem en stor del af 1900-tallet af danske ingeniør- og entreprenørvirksomheder. Samtidig er der også blevet plads til nogle få, markante nedslag som Jørn Utzons operahus i Sydney, Johan von Spreckelsens Triumfbue i Paris, Henning Larsens udenrigsministerium i Riyadh og Bjarke Ingels Via 57 West på Manhattan. Udstillingen løber ind i det nye år.