Det er tager længere og længere tid at at få behandlet sin byggesag. SMVDanmark har analyseret de nye tal fra Kommunernes Landsforening for kommunernes behandlingstider.
KL indsamler tallene som led i overvågningen af, om kommunerne lever om til de aftalte servicemål på området, som Kl og Regeringen aftalte tilbage i 2015.
Målet var at sagbehandlingstiderne skulle bankes ned, men det går ikke den rigtige vej. SMVDanmark har analyseret tallene, og de viser, at ventetiden på at få en byggeansøgning færdigbehandlet steg med 19 pct. i 2022. Og hvor det i 2019 tog 50 dage i snit, så tager det nu 75 dage.
Værst står det til i Allerød og København, hvor sagsbehandlingstiden nu ligger på 209 og 201 dage. I Allerød stiger ventetiden med 53 dage, i København med 42 dage.
Helt skandaløst serviceniveau
– Der står familier og virksomheder og tripper for at komme i gang med f.eks. et nyt hus eller en ombygning, og der står håndværkere, der er klar og må bruge dyr ventetid, fordi de mangler et stempel fra kommunen, lyder det fra Martin Kyed, cheføkonom i SMVdanmark.
Han kalder stigningen i ventetid “skandaløs”.
– Ud over frustrationen ved at hænge fast i et bureaukratisk helvede, så koster det også samfundet og virksomhederne penge. Det gør planlægningen meget besværlig, og hvis du er en selvstændig, der f.eks. vil gøre din forretning større, risikerer du at skulle vente så længe, at du går glip af øget omsætning. Det er et helt skandaløst serviceniveau, dét mange kommuner byder deres borgere og virksomheder her.
København: Stigningen skyldes teknik, vi er på rette vej
I Københavns Kommune erkender man, at ventetiden igen er steget, men forklarer at der er tale om en “teknikalitet”. Og at stigningen i sagsbehandlingstiden inden for alle sagskategorier faktisk dækker over en positiv udvikling:
– Stigningen er et udtryk for, at byggesagsbehandlerne i afslutter mange ældre sager, der har ligget længe, oplyser Teknik- og Miljøforvaltningen.
En byggesag tæller nemlig først med i KL’s servicemålsstatistik, når den bliver afsluttet, og sidste år blev der barberet store lunser af byggesagsbunken, forklarer kommunen. Dermed blev mange byggesager med meget lange byggesager talt med og trak derfor gennemsnittet for 2022 ekstraordinært meget ned.
Fremadrettet mener kommunen derfor, er der vil være bedre styr på sagerne.
– Forvaltningen har iværksat mange initiativer for at få bugt med de urimeligt lange sagsbehandlingstider, og der har heldigvis været bred politisk opbakning til indsatsen. Det er meget positivt, at nye sager, efter alt at dømme, kan overholde servicemålene til sommer, i gennemsnit, siger Line Barfod (EL), teknik- og miljøborgmester i København.
Forventningen deles af Mads Raaschou, formand for DI Byggeri Hovedstaden:
– Det er helt afgørende, at byggerivirksomheder hurtigt kan få behandlet byggeansøgninger, så arbejdet ikke går i stå. Derfor er det positivt, at Teknik- og Miljøforvaltningens initiativer virker, og at sagsbunken er halveret, så København kan overholde de nationale servicemål til sommer. Vi vil fortsat være i tæt dialog med kommunen for at sikre, at de gode takter fortsætter, siger han.
Behov for enklere bygningsreglement – men det undskylder ikke alle kommuner
Københavns Kommune forklarer stigningen i sagsbehandlingstiderne de senere år som bl.a. et resultat af, at kommunen, ligesom mange af landets øvrige kommuner, er udfordret af et nationalt bygningsreglement, der er blevet rullet ud uden de nødvendige vejledninger til borgere og kommuner.
Hos SMVdanmark har man en vis forståelse for baggrunden for de længere sagsbehandlingstider.
Kommunerne er ganske enkelt blevet ofre for dårlig og omfattende regulering.
– De er blevet overhældt med komplekse statslige regler på byggeområdet, der gør det meget tidskrævende at godkende selv ret simple sager. Vi har brug for en tilbundsgående revidering af hele bygningsreglementet, så vi kan bremse denne voldsomme stigning i ventetid, siger han.
Det undskylder dog ikke alle kommuner, for der er meget store forskelle i ventetid og den skyldes først og fremmest forskellige prioriteter og ressourcer, som den enkelte kommune vælger at lægge i sagsbehandlingen.
Men der er stadig alt for stor forskel kommunerne imellem
– Når nogle kommuner er 50 gange så lang tid om at behandle byggesager som andre, bør de langsomste kommuner kunne sætte mere fart på sagsbehandlingen. I sidste ende er det et spørgsmål om politisk prioritering. Reglerne er jo de samme, så hvorfor skulle der være så stor forskel på ventetiden, spørger Martin Kyed og peger på, at det er store gevinster at hente.
Af SMVdanmarks analyse fremgår det, at den ventetid kan nedbringes med 2 millioner dage, hvis alle kommuner var lige så hurtige til at sagsbehandle som gennemsnittet af de ti hurtigste kommuner.
– Der er et kæmpe potentiale for rigtigt mange kommuner til at gøre en reel og mærkbar forskel for deres lokale virksomhede, siger Lasse Kyed.