Seks leverandører i spil til broentrepriser på Ringsted-Femern

Både danske og udenlandske virksomheder er prækvalificeret til at byde på to broentrepriser, som omfatter 56 broer på Lolland-Falster og Sydsjælland.
Banedanmark har prækvalificeret seks leverandører til at byde på to broentrepriser på Lolland-Falster og Sydsjælland i forbindelse med opgraderingen af Ringsted-Femern Banen. Grafik: Femern A/S.
Banedanmark har prækvalificeret seks leverandører til at byde på to broentrepriser på Lolland-Falster og Sydsjælland i forbindelse med opgraderingen af Ringsted-Femern Banen. Grafik: Femern A/S.

Banedanmark har prækvalificeret seks leverandører til at byde på to broentrepriser på Lolland-Falster og Sydsjælland i forbindelse med opgraderingen af Ringsted-Femern Banen.

De seks prækvalificerede bydere er JV Strukton/MJ Eriksson, Aarsleff, MT Højgaard, Barslund/TBI infra, Habau og Arkil.

– Vi er rigtig glade for, at vi står med seks kvalificerede leverandører, der alle har gode referencer fra lignende projekter. Der er både danske og internationale bydere, hvilket giver rigtig gode muligheder for, at vi får en skarp konkurrence og gode tilbud. Vi ser derfor frem til at modtage nogle spændende tilbud, siger projektdirektør Jens Ole Kaslund i Banedanmark.

For at gøre plads til et ekstra spor mellem Vordingborg og Holeby og elektrificering mellem Ringsted og Holeby skal Banedanmark forhøje, erstatte eller sideudvide eksisterende broer på strækningen.

De to broentrepriser består af to udbudspakker på henholdsvis 41 og 15 broer. Heraf er de 36 broer sporbærende, mens de resterende er vejbærende, hvor udførelsesarbejdet starter i 2015.

Ringsted-Femern Banen er et af Banedanmarks store anlægsprojekter, der frem mod 2020 skaber fremtidens jernbane, der skal gøre det muligt at fordoble passagerantallet og godstransporten. Når banen står færdig i 2021 vil det være muligt at køre 200 km/t mod de nuværende 120/160 km/t, hvorved rejsetiderne bliver markant sat ned.

Afgørelsen om hvilken byder, der vinder det store udbud, forventes afgjort i begyndelsen af 2015.

Relateret indhold