Sådan sparer byggeriet udgifter for en kvart milliard kroner

Det koster knaster, når murerne laver fejl. Derfor har man søsat kampagnen "De 10 Bud", som skal nu fremme det fejlfrie murværk.
Så husk at dække af - lyder budskabet i en ny kampagne, som skal spare byggeriet for en lille kvart milliard. Pressefoto.
Så husk at dække af - lyder budskabet i en ny kampagne, som skal spare byggeriet for en lille kvart milliard. Pressefoto.

En rundspørge foretaget blandt 72 eksperter inden for det murede byggeri anslår, at fejl i det murede byggeri koster den danske byggebranche 223 millioner kroner årligt.

Det har fået Brancheorganisationen Danske Tegl, Murersektionen under Dansk Byggeri og Københavns Murerlaug til at gå sammen om kampagnen “De 10 Bud”, der nu skal rådgive og løfte kendskabet til de typiske fejl i det murede byggeri.

Kampagnen skydes i gang i november med en målrettet indsats mod de udførende i byggeriet. Man starter med 7. bud som lyder: “Dæk af”. Nyopført murværk skal altid afdækkes og sikres mod nedbør, frost, direkte sol.

– Det fejlfrie murværk er et af de steder, hvor den danske byggebranche kan spare store millionbeløb mod en ganske beskeden indsats. Med kampagnen genopfrisker vi den gode byggeskik, så vi både kan fastholde et godt image og stoltheden i det murede byggeri – og frem for alt minimere de kostbare fejl på byggepladserne, siger Gitte Krusholm Nielsen, administrerende direktør for Danske Tegl.

10 bud skal fremme god byggeskik

De 10 Bud er en huskeliste over de ti vigtigste ting, der skal tages med i processen, når der opføres muret byggeri. Kampagnen er et længerendevarende initiativ, der de kommende år vil udrulle flere kampagner målrettet arkitekter, bygherrer, ingeniører, murere og andre faggrupper i byggeriet.

– Vi anerkender, at det udførende led har et medansvar for fejl og skader i det murede byggeri. Vores håb er, at kampagnen kan være med til at understøtte og fremme god byggeskik, som vi kender det fra langt de fleste byggepladser, siger Peter Andersen, formand for Muresektionen under Dansk Byggeri.

Rundspørgen tegner et klart og tydeligt billede af, at det specielt er manglende eller dårlig afdækning af murværket, som koster branchen dyrt. Derfor er kampagnes ambition i første omgang at få de udførende til at dække deres murværk bedre af.

– Afdækning af murværk er en uhyre vigtig disciplin. Manglende eller forkert afdækning kan betyde store og omfattende skader, der både koster mange penge og kan have vidtrækkende konsekvenser. Det er desværre en gammel kendt problematik vi til stadighed konfronteres med, så kampagnen har helt sikkert et potentiale til at kunne minimere fejl i det murede byggeri, siger Christian Dahl Pedersen, oldermand hos Københavns Murerlaug.

Relateret indhold