Radonkampagne skuffer Dansk Byggeri

For få husejere har bestilt målinger via kampagnen Radonfrithjem, mener Dansk Byggeri. Kampagnechef glæder sig over øget opmærksomhed.
Radon er en usynlig gasart, der kan komme snigende, mens vi sover. Foto fra kampagnen Radonfrithjem.
Radon er en usynlig gasart, der kan komme snigende, mens vi sover. Foto fra kampagnen Radonfrithjem.

Om kampagnen Radonfrithjem

  • Budget: 40 mio. kr.
  • 17.500 bestillinger af radontest
  • Over 522.397 unikke besøg på radonfrithjem.dk
  • Direkte e-boks-post til 350.000 husstande
  • Påbegyndt: 2015
  • Afsluttet: 2018
  • Partnere: Realdania og Bolius

I alt 17.500 husejere har gennem de seneste tre år bestilt en måling af radonniveauet i deres hus via Radonfrithjem.dk, som Realdania og Bolius står bag. Kampagnen sluttede 1. marts, og efter tre sæsoner er resultatet et gennemsnit på 6.000 bestillinger per år. Målet på 10.000 om året blev således ikke indfriet, og det vækker ærgrelse i byggebranchen.

– Der mangler jo 40 procent, så selvfølgelig er det ærgerligt. Både fordi færre husejere får sunde hjem, men også fordi det ikke giver så mange renoveringsopgaver til branchen, som vi havde håbet på, siger Niels Strange, chefkonsulent i Dansk Byggeri.

Der mangler jo 40 procent, så selvfølgelig er det ærgerligt. Både fordi færre husejere får sunde hjem, men også fordi det ikke giver så mange renoveringsopgaver til branchen, som vi havde håbet på.

Chefkonsulent Niels Strange Dansk Byggeri

Kampagnen blev lanceret i 2015 med et budget på 40 millioner kroner, og har via blandt andet tv-reklamer, avisannoncer og onlinemateriale forsøgt at oplyse danskerne om risikoen for radon i hjemmet – med opfordring om at bestille en gratis måling via kampagnehjemmesiden. Efter første sæson begyndte parterne bag kampagnen desuden at sende direkte opfordringer ud via 19 kommuner. I løbet af kampagnen har i alt 350.000 husejere modtaget et brev via e-boks.

– Vi blev allerede efter første sæson klar over, at målet var sat for højt. Da vi i samarbejde med kommunerne begyndte at sende breve ud til borgerne, rykkede det noget mere. På baggrund af de erfaringer, vi har gjort os undervejs, vil jeg sige, at resultatet er tilfredsstillende. Særligt med tanke på, at kun omkring 1.000 målinger blev bestilt årligt inden kampagnen, siger Lennie Clausen, programchef i Realdania, som desuden pointerer, at der i perioden er bestilt over 20.000 radonmålinger, hvis man tilføjer bestillinger foretaget udenom kampagnen.

Pengene godt givet ud

Statens Byggeforskningsinstitut har som led i kampagnen etableret en efteruddannelse i radonrenovering. Dansk Radonforening er også et produkt af indsatsen, ligesom indsatsen fortsætter i mindre skala i Bolius-regi og via en partnerskabsaftale mellem Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen Realdania, Grundejernes Investeringsfond og Landsbyggefonden – de skal, som en del af styrelsens handlingsplan for håndtering af radon i bygninger, integrere viden om radon og erfaring på området på tværs af samfundets sektorer.

– Kampagnebudgettet lyder måske af meget og er det også. Men med de ting, vi har fået sat i søen, og husejernes øgede kendskabsgrad til radonproblematikken, er det godt givet ud, siger Lennie Clausen.

Fokusér på kvinderne

Kampagnen, også kendt under titlen ‘Sov trygt’, har i sin kommunikation benyttet film, der viser danskere af forskellige aldre og køn, og særligt børnefamilier, som lever et almindeligt liv uden at være klar over risikoen for radon. Samtidig har kampagnen indeholdt oplysende film og tekster, der forklarer radon, hvordan det måles, og hvordan det trænger ind i huset. Mens Realdania hælder til mere direkte kommunikation via kommunerne, foreslår byggebranchen en blanding – rettet mod kvinderne i hjemmene.

– Sådan en kampagne kunne for eksempel godt have været rettet mere mod kvinder. Det er ligesom, at mænd er mindre tilbøjelige til at gå lægen end kvinder. Med kvinderne som udgangspunkt for kampagnen, kunne man rette fokus mere mod de bløde værdier og satse på, at kvinderne kan gå forrest for at få kigget på radonniveauet i hjemmet. Kommunikation via kommunerne, der har en høj belastning af radon, er også en god idé, så længe alle i hjemmet opdager det. Og så må formidlingen ikke blive for teknisk, siger Niels Strange.

Radongasser kan sive ind via sprækker i huset. Foto fra kampagnen Radonfrithjem.
Radongasser kan sive ind via sprækker i huset. Foto fra kampagnen Radonfrithjem.

Relateret indhold