Som Dagens Byggeri kunne fortælle i november, er der udfordringer med støj på Silkeborgmotorvejen.
Som en bynær motorvej er Silkeborgmotorvejen præget af nogle helt særlige støjforhold, som berører naboerne til vejen.
Motorvejen kører tæt forbi bymæssig bebyggelse, og den er blevet en trafikal succes med 17.000 – 26.000 trafikanter dagligt på den østlige del af strækningen.
Vejdirektoratet har fået udarbejdet nye støjberegninger, der viser, at støjbelastningen på enkelte dele af motorvejen er noget større end forventet. Støjsikringen giver ikke den effekt, som naboerne til vejen kan forvente. Og derfor skal der efter Vejdirektoratets vurdering iværksættes visse supplerende tiltag for at dæmpe støjen.
Helt konkret vil Vejdirektoratet igangsætte tre tiltag:
1. Opsætte støjabsorbenter på en del af spunsen og ændre støjskærme på en ca. 370 m lang strækning øst for spunsen.
2. Ændre støjskærme i området ved Sensommervej og opsætte yderligere støjskærm.
3. Vurdere om der er grundlag for yderligere tilskud til facadeisolering.
– I Vejdirektoratet tager vi spørgsmålet om støj fra motorveje meget alvorligt, da vi ved, hvor meget støj påvirker borgernes liv og hverdag, siger anlægs- og driftsdirektør Michael Kirkfeldt fra Vejdirektoratet.
– Og når vi laver nye støjberegninger, der viser, at støjbelastningen fra Silkeborgmotorvejen er større end forventet, så er det klart, at vi reagerer på de resultater, siger han videre.
Den videre proces
Vejdirektoratet skal nu indmelde sagen til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen. Her skal det vurderes, om der skal foretages såkaldte supplerende miljøkonsekvensvurderinger – altså en nærmere undersøgelse af indvirkninger på miljøet.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal træffe deres afgørelse senest 90 dage efter, at Vejdirektoratet har oversendt alle de relevante oplysninger til styrelsen. Parallelt med VVM-processen forbereder Vejdirektoratet de støjdæmpende tiltag, så de er klar til at blive ført ud i livet.
– Vi ved godt, at der er borgere, der generes af motorvejsstøjen, og derfor vil vi gerne gå i gang med at etablere de nye tiltag så hurtigt som muligt, siger Michael Kirkfeldt.