Nye 3D-labs skal ruste håndværkere til fremtiden

Videnscenter åbner tre 3D-Labs på tre erhvervsskoler så eleverne kan få fingrene i 3D-teknologi. Byggefagene står i forreste række for at udnytte mulighederne.
Fremtidens redskaber skal være tilgængelig for en ny generation af håndværkere. Pressefoto.
Fremtidens redskaber skal være tilgængelig for en ny generation af håndværkere. Pressefoto.

3D printere, Virtual Reality, laser cuttere og 3D design med mere. Fremover kan erhvervsskoleeleverne på tre uddannelsessteder gøre sig ekstra dygtige i fremtidens grej på henholdsvis Techcollege i Aalborg, Mercantec i Viborg og hos Next Uddannelse København.

Her har Videncenter for Håndværk, Design og Arkitektur nemlig åbnet tre 3D-Labs, som er sat i verden for at udvikle erhvervsuddannelserne, så det forhåbentlig bliver mere attraktivt for unge at tage en uddannelse hvor man bruger sine hænder – men samtidig har mulighed for at lege med den nyeste teknologi.

Ole Heinager, direktør hos Next Uddannelse København og formand for DEG, understreger vigtigheden af at fremtidssikre uddannelserne:

– Hvis ikke vores unge elever og lærlinge kommer ud med den her teknologiforståelse, så får de et chok når de for alvor rammer arbejdsmarkedet derude, lyder det.

3D-entusiasme i dobbelt-A

I Aalborg er begejstringen stor, og tømrerelev Philip Gerdes kan se fremtiden for sig:

– Der er ingen tvivl om, at det også vil finde vej til for eksempel byggepladser, så hvis vi som tømrere lige mangler et bestemt stykke til et hjørne, så kan vi printe det frem for at skulle bestille det, siger han.

Design med hjælp fra virtuel reality giver tømrerne nye kompetencer.
Design med hjælp fra virtuel reality giver tømrerne nye kompetencer.

Investeringerne på de tre skoler skal føre erhvervsskoleeleverne ind i det 21. århundredes 3D-teknologi. En teknologi der stadig vinder heftig frem, og som visualiserer problemløsninger på en hel ny måde:

– Det har været rigtig fedt, og en hel ny måde at se tingene på. Det giver en helt nyt vinkel og perspektiv, siger Simon Alexander Arnby, der eux-tømrer-elev.

Sjovere undervisning

Hans klassekammerat, Claus Hønborg, er først lige blevet introduceret til VR, men bruger det allerede instinktivt og hurtigt. Han siger om mulighederne med 3D-lab:

– Det er federe end at sidde og tegne på en computer. Man se hvordan det er, og hvordan det føles at være derinde.

Der skal eksperimenteres i 3D.
Der skal eksperimenteres i 3D.

Helt overordnet er det vigtigste at eleverne får lov til at eksperimentere med 3D, og snuse til mulighederne. Udstyret skaber en attraktiv teknologisk undervisning for de unge, og muligheden for at fordybe sig i 3D, VR og laser cuttere.

– Det er fedt at få adgang til alt det udstyr. Det gør det lidt sjovere at få at vide mandag morgen, at man skal sidde og tegne hele dagen, slutter Claus Hønborg.

Relateret indhold