Norske InfoTiles vil sætte prop i vandspild

Store mængder drikkevand siver hvert år ud gennem lækager i europæiske vandrør, og det koster knaster i vedligehold. Det vil nordmænd ændre på.
Udgifter til vedligehold af vandrør kan reduceres væsentligt i hele Europa. Magne Eide og resten af InfoTiles-holdet håber, at deres løsning på udfordringen kan vinde frem - også i Danmark. Foto: Hans-Henrik Lærke.
Udgifter til vedligehold af vandrør kan reduceres væsentligt i hele Europa. Magne Eide og resten af InfoTiles-holdet håber, at deres løsning på udfordringen kan vinde frem - også i Danmark. Foto: Hans-Henrik Lærke.

Om Urbantech

  • Urbantech-programmet løber over i alt tre år og inviterer hvert år udvalgte startups fra urban tech-feltet med i et tre måneders accelerationsforløb med efterfølgende alumne-program. Både danske og udenlandske teknologi-startups kan ansøge om at være med. Det er anden gang, en række startups bliver udvalgt. Første gang var i sommeren 2019. BLOXHUB bliver den samlende venue for alle fysiske events, men grundet COVID-19 vil store dele af programmet i 2020 afholdes virtuelt.
  • Urbantech er grundlagt af COWI, VKR Holding/VELUX og EWII, som alle investerer både tid og penge i programmet. Urbantech er desuden støttet af foreningen Realdania og Industriens Fond. Programmet faciliteres af Rainmaking i samarbejde med BLOXHUB, Dansk Design Center, Dansk Arkitektur Center og Amazon Web Services. Rainmaking driver og faciliterer programmet.

– Samlet set når 30-40 procent af drikkevandet i EU ikke frem til brugerne. Det forsvinder i lækager, lyder det fra Magne Eide, der er direktør i den norske start-up InfoTiles, som har fire ansatte i Norge og et udviklingsteam i Bosnien.

Dermed sætter han fingeren på et problem, som han og kollegerne har fundet en løsning på. En løsning som de videreudvikler i dette års Urbantech sammen med Ewii og Cowi.

– Vi laver software, der integrerer data, som vi streamer fra sensorer, interne data- og kontrolsystemer og eksterne datakilder. Platformen gør os i stand til at udvikle nye analyser og tjenester hurtigt. På den måde kan vi for eksempel analysere både kommuners og privates vandforsyning ind og ud af deres bygninger, hændelser, drift, vedligehold og økonomien i det, siger han.

Målet for InfoTiles er at gøre vandforsyningen mere omkostningseffektiv og sikker. Det sker ved at forudsige lækager og udslip, så vedligeholdelsen kan målrettes.

Unødige udrykninger

Magne Eide fortæller, at 60 procent af udrykningerne til mulige eller reelle lækager samt hændelser på rørledningerne i Norge slet ikke er nødvendige. Det resulterer i et betydeligt spild af både mandetimer og gravearbejde, som kan reduceres, hvis lækager kan forudsiges. Netop her kommer InfoTiles ind i billedet.

– Vi kan se på hændelser, lækager, klima, materialevalg samt byggeår og sammenkøre data, som vi samler på vores platform. Vores fokus er på smart cities og virksomheder, som arbejder med vand og væsker, fortæller Magde Eide om fremgangsmetoden.

Han og kollegerne håber dermed at kunne målrette og effektivisere udgifterne til vedligehold.

– Mange kommuner har som mål at vedligeholde op til to procent af deres rørsystemer hvert år, men det dækker langt fra behovet, siger han og tilføjer, at efterslæbet i vedligehold af vand og afløb er tiltagende.

Regningen bliver i sidste ende sendt til skatteborgerne. I dag betaler en almindelig norsk husstand i gennemsnit 10.000 norske kroner om året for disse tjenester. Om 20 år formodes prisen at være mellem 33-40 000 norske kroner.

InfoTiles har allerede indgået samarbejder med Stavanger, Norges fjerdestørste by, og Lillestrøm Kommune, som ligger 20 kilometer øst for Oslo.

Håber på nye samarbejder

På dansk jord rummer InfoTiles’ samarbejde med Cowi og Ewii også spændende perspektiver for nordmændene. Det sætter nemlig fart på virksomhedens tilstedeværelse i Danmark.

– Mange danske boligforeninger har udfordringer med at blive mere bæredygtige, når det handler om vand, el og varme. Vi vil give dem én fælles løsning til at træffe bedre valg og blive mere bæredygtige, siger Magne Eide, som udpeger varmemestre, boligforeningers økonomiansvarlige, manden med arbejdshjelmen, rådgiveren og analytikeren som mulige brugere af løsningen fra InfoTiles.

Virksomheden er allerede kommerciel. Nu er fokus på at udvide markedet.

– Det næste store mål er at lukke vores første eksterne investeringsrunde, så vi kan løbe stærkere med markedsføring, salg og partnerindgåelse, siger den norske iværksætter.

InfoTiles stiler efter at få en portefølje på 30-40 kunder i løbet af de næste 12-24 måneder.

Relateret indhold