Ekspertsanbefalinger
- – Anerkend delt hastighed som en levedygtig metode til at støtte attraktivt bydesign og udvikle byer, der fremmer sundhed og velvære.
- – Planlæg for nærhed af bymæssige faciliteter og tjenester sammen med et mobilitetskoncept, der letter en variation af tilstande for at nå en destination inden for en rimelig tid.
- – Gentag gaderne for at afbalancere behovene hos en forskelligartet befolkning.
- – Planlæg for lavhastighedsmobilitet og gader, der betjener flere mennesker inden for samme rum.
- – Prioriter fodgængere og cyklister på gaden for at få positive effekter på sundhed og velvære såvel som forretning, fast ejendom og biodiversitet.
- – Involver borgere, da de kan spille en aktiv rolle i skiftet til sundere og mere livlige kvarterer.
I Ny rapport udforsker Sweco koncepter om nærhed, tæthed og fælles hastighed som mulige veje at gå, når vi skal transformere vores gader fra at være skadelige for krop og helbred til at være det modsatte – understøttende for vores helbred, liv og trivsel.
– En central strategi for byer og gader, der understøtter vores helbred, indebærer, at vi behandler byens forskellige transportformer fra fodgængere til bilister mere ligeværdigt – en planlægnings- og designstrategi, som vi kalder fælles hastighed, siger David Lindelöw, der er transportplanlægger hos Sweco i Göteborg og én af rapportens forfattere.
“15 minutters-byen”
Rapporten anbefaler at fokusere på nærhed til byens faciliteter og services og koble det med et mobilitetskoncept.
Det skal understøtter en variation af transportformer, som gør det muligt at nå en destination i byen med samme tidsforbrug.
Et eksempel er konceptet om “15 minutters-byens”, der tager afsæt i ideen om, at borgere skal kunne tage i skole, komme til fritidsaktiviteter, arbejde og handle inden for gå- eller cykelafstand fra deres hjem.
– Ved at tilpasse hastighedsniveauer gennem design og teknologi i byens gader får vi ikke kun lavere emissioner, færre ulykker og mindre stress. Byplanlæggere og arkitekter vil også blive tvunget til at tænke på nye måder: at tænke nærhed, som i “15-minutters byen”. At tænke et redesignet gaderum til mere sociale møder og engagement og at sætte alle borgere i stand til at føle sig sikre på ved hjælp af rummet, lyder fra rapportens forfattere.
Bruges i Paris
Konceptet om 15-minutters byen er udviklet af Carlos Moreno, urbanist og professor ved Sorbonne. Han opstiller seks forhold, der er afgørende for det gode byliv med dets sociale og bymæssige funktioner: at leve, arbejde, indkøb, uddannelse, sundhedspleje og selvudvikling.
– Der er seks ting, der glæder en bybo: at bo i værdighed, arbejde under de rette forhold, (og at sikre) forsyninger, trivsel, uddannelse og fritid. For at forbedre livskvaliteten skal du reducere adgangsradius for disse funktioner, forklarer Carlos Moreno.
Han konkluderede derfor, at jo flere funktioner, der passer ind i radius af en 15-minutters cykeltur, jo bedre bymæssig trivsel.
Hans koncept afprøves nu i Paris, hvor nylige implementeringer af den 15 minutter lange by har til formål at reducere luftforurening og timevis af tabt pendlertid, forbedre parisernes livskvalitet og hjælpe byen med at nå sin plan om at blive CO2-neutral inden 2050.
Sweco rapporten kigger yderligere ind i, hvordan indretning af byrummet kan øge den sociale integration og samhørighed gennem gangbarhed og cykling. Og hvordan der kan planlægges for at øge nærhed og undgå pendlertrafik.