Motorvej får fire nye broer

I de kommende fire måneder støber Vejdirektoratet en række nye broer på Helsingørmotorvejen.
Broen bliver bygget ved siden af den eksisterende bro.
Broen bliver bygget ved siden af den eksisterende bro.

Kan man køre på en motorvejsbro, der kun er bygget to tredjedele færdig? Det vil trafikanterne i Gl. Holte snart kunne svare ja til.

Vejdirektoratets entreprenører har siden sommeren 2013 arbejdet på at bygge en ny bro ved siden af den eksisterende bro. Og inden for de næste uger bliver broen støbt i to tredjedele af dens endelige bredde, fortæller projektleder Gitte Munk.

– Broen og dens ramper er en vigtig adgang til og fra motorvejen for trafikanterne i nærområdet. Derfor er det ikke muligt at rive den gamle ned, før vi bygger den nye, siger Gitte Munk.

Fokus på sikkerhed

Processen er at bygge to tredjedele af broen færdig, lede trafikken over på den nye bro, rive den gamle bro ned og bygge den sidste tredjedel af den nye bro.

Trafikanterne behøver dog ikke bekymre sig om sikkerheden, eller om der er plads nok, forklarer Gitte Munk.

– Når de første to tredjedel af den nye bro står klar, er den bred nok til, at der kan køre trafik over i begge retninger, indtil broen er færdigbygget. Og vi sørger naturligvis for at sikkerheden er i orden med solide autoværn, siger hun.

Klar i løbet af sommeren

Foråret og sommeren igennem vil trafikanterne på Helsingørmotorvejen kunne følge med i støbningen af endnu tre broer. Det drejer sig om en bro syd for Gl. Holte (Egebækvej), en bro, der fører motorvejen over Gl. Holtevej, og en bro ved det nye tilslutningsanlæg til Vedbæk.

Alle broerne kan tages i brug i løbet af sommeren 2014.

Brostøbningerne er en del af Vejdirektoratets udbygning af Helsingørmotorvejen fra fire til seks spor på strækningen Hørsholm S – Gl. Holte. Arbejdet omfatter blandt andet udskiftning af fem broer og udvidelse af en sjette. Den samlede udbygning forventes færdig i slutningen af 2016.

Relateret indhold