Mølbak Landinspektører vinder igen store anlægsopgaver

Mølbak Landinspektører fortsætter som ledende landinspektør ved statslige jernbaneprojekter.
Inger Juhl Larsen er udpeget til at fortsætte som ledende landinspektør ved statslige jernbaneprojekter de næste fire år. Det glæder direktionen i Mølbak Landinspektører. Fra venstre er det projektdirektør Lars Gjøg Petersen, teknisk direktør Jesper Bach Stisen og administrerende direktør Jens Mølbak. Pressefoto.
Inger Juhl Larsen er udpeget til at fortsætte som ledende landinspektør ved statslige jernbaneprojekter de næste fire år. Det glæder direktionen i Mølbak Landinspektører. Fra venstre er det projektdirektør Lars Gjøg Petersen, teknisk direktør Jesper Bach Stisen og administrerende direktør Jens Mølbak. Pressefoto.

Letbanerne i de store danske byer, udvidelsen af metroen og forberedelserne til den kommende forbindelse over Femern Bælt. Det er nogle af de projekter, som Mølbak Landinspektører A/S skal være med til at udvikle i de kommende fire år.

Fra årsskiftet har Mølbak Landinspektører genvundet rollen som ledende landinspektør for banesager i hele Danmark – og skal dermed være rådgiver for ekspropriationskommissionerne, der har ansvar for ekspropriationerne.

Administrerende direktør Jens Mølbak glæder sig over aftalen, som indebærer, at Mølbak Landinspektører vil få ansvar for endnu flere statslige og regionale anlægsprojekter.

– Vi har store forventninger til aftalen. Dels skal vi videreføre vores igangværende projekter, og dels vil BaneDanmark formentlig igangsætte en række nye arbejder på trods af, at Togfonden er lidt udfordret, siger Jens Mølbak.

Fremtidens højhastighedstog

Togfonden skal blandt andet finansiere forbedring og elektrificering af det danske jernbanenet. Eksempelvis er det politisk vedtaget, at rejsetiden højst skal være en time mellem Odense og henholdsvis København, Aarhus og Esbjerg – samt på strækningen mellem Aarhus og Aalborg. Det kræver elektrificering og hastighedsopgradering til 250 kilometer i timen på flere hovedstrækninger i Jylland, på Sjælland og Fyn.

– Det bliver fire udfordrende år med nogle af de største danske anlægsprojekter nogensinde, og vi ser frem til at løfte ansvaret som ledende landinspektør videre, siger Jens Mølbak.

Mølbak Landinspektører vandt første gang opgaven ved årsskiftet 2013/2014. Virksomheden er derfor allerede involveret i milliardprojekter som København-Ringsted-banen, letbaneprojekterne i Hovedstadsområdet, Odense og Aarhus og forberedelser til den kommende Femern-forbindelse.

Den Ledende Landinspektør skal yde rådgivning i hele ekspropriationsprocessen over for såvel ekspropriations- som taksationskommissionen og har desuden ansvar for de matrikulære og tinglysningsmæssige berigtigelser, når baneanlæggene er afsluttet.

Landinspektør Inger Juhl Larsen Mølbak blev i 2013 udpeget til ledende landinspektør af Transport-, Bygnings og Boligministeriet. Det arbejde fortsætter hun altså med nu.

Som ledende landinspektør skal hun yde rådgivning i hele ekspropriationsprocessen over for såvel ekspropriations- som taksationskommissionen og har desuden ansvar for de matrikulære og tinglysningsmæssige berigtigelser, når baneanlæggene er afsluttet.

Relateret indhold