Årets Unge FRI-rådgiver
- Siden 2009 har Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI, hvert år kåret årets unge FRI-rådgiver.
- En rådgivende ingeniør på max 35 år, der er ansat i en af foreningens medlemsvirksomheder, og som har udrettet noget ekstraordinært via sit talent og arbejdsindsats. Det er de unge rådgiveres ledere, der indstiller dem, og et udvalg i FRI’s bestyrelse, der udvælger de fem finalister i konkurrencen om årets pris.
- Alle fem finalister indstilles til den europæiske konkurrence EFCA Future Leader of the Year, og vinderen får desuden sponsoreret et undervisningsforløb, der kvalificerer til FIDICS Future Leaders Management Certificate.
- Kåringen af Årets unge Fri-rådgiver 2023 finder sted torsdag 2. marts kl. 16.30, og Dagens Byggeri præsenterer finalisterne i ugen op til.
- Livestream af kåringen kan følges her.
Den åbnede for trafik sidste år, og så slog den vores egen Storebæltsbro, som Europas længste hængebro. Ja, ikke nok med det, da Tyrkiets 1915 Çanakkale-broen åbnede i 2022 – et år før planen – løb den samtidig med titlen som verdens længste hængebro.
Cannakkale broen fører over Dardanellerstrædet i nordvestligste Tyrkiet og forbinder Europa med Asien. Sammen med Bosporusstrædet ved Istanbul lidt længere mod nord udgør de smalle vandveje mellem middelhavet og Sortehavet.
Broen fører en motorvej med 2×3 baner tværs over strædet og med et hovedspænd på 2.023 meter, trumfer den unægteligt de 1.624 meter som Højbroen på Storebæltforbindelsen kan mønstre.
Særlig udluftning modvirker rust i stålkonstruktioner og kabler
Çanakkale-broen er altså kritisk infrastruktur, og danske Cowi har været med som rådgiver. Med på Cowi-holdet var Michelle Kühl, som havde en ret vigtig opgave. For når man nu bygger verdens længste hængebro, skal den selvfølgelig også holde mange, mange år.
Her har Michelle blandt andet været med til at designe broens særlige affugtningssystem, der som beskyttelse mod rust cirkulerer tør luft gennem alle stålkonstruktioner inklusive hovedkabler – noget som samtidig reducerer omkostningerne til vedligeholdelse betydeligt.
En løst opgave, som sammen med en nøglerolle på et andet kæmpe infrastruktur-projekt – en ny metrolinje på Fornebubanen i Oslo, byens største transportprojekt i mere end 20 år – har bragt Michelle i spil som en af de fem finalister til titlen som Årets Unge Rådgiver 2023.
Prisen som Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI, har uddelt hvert år siden 2009.
På Fornebu-projektet er Michelle disciplinleder for VVS-teamet på Station- og driftsbasen, som har et fodaftryk på 40.000m2. Fornebubanen er et såkaldt “papirløst” projekt, der flytter grænserne for digital levering til store infrastrukturprojekter. Den digitale tilgang er nøglen i alle projektfaser fra tidlig projektering over konstruktion til drift og vedligeholdelse.
Dyre ændringer af broens opbygning kunne undgås
– På Çanakkale-broen har Michelle standardiseret processen med åbninger i stålkonstruktioner hvilket medvirkede til, at dyre og tidskrævende ændringer af brodækkets strukturelle integritet i sidste øjeblik kunne undgås. Michelle vil fremadrettet deltage i arbejdet med fuldt ud at automatisere denne proces til den næste store hængebro, siger sektionschef i Cowi, Mathias Lysholt Hansen.
Om involveringen i Fornebu-projektet er bedømmelsen også ret positiv:
– Michelle var dybt involveret i BIM-implementeringen og BIM-opsætningen på Fornebu-projektet, som er papirløst og banebrydende for digital levering og informationsstyring i store infrastrukturprojekter. Hun leder og koordinerer tværfaglige teams, støtter ledelsesteamet, kommunikerer direkte med kunden og pendler hver anden uge mellem Danmark og Norge.
– Hun er altid klar til at gå de ekstra skridt, der skal til og elsker at samarbejde med kolleger, joint venture-partnere og kunder. Når der opstår udfordringer, har hun også modet til at tage samtalen med kunden, siger Mathias Lysholt Hansen.
Michelle var en stor støtte for Canakkale-projektet
– Michelle har været en stor støtte for vores projekt det sidste fire år. Hun har været dybt involveret i design og koordinering af ale mekaniske systemer – affugtning, dræning, brandslukning og mekaniske adgangsfaciliteter, fortæller Dincer Mete, Deputy Design Manager på Canakkale Bridge.
– Da de mekaniske systemer er en ret lille – men stadig vigtig – del af projektet, har hun også brugt meget tid på grænsefladekoordinering mellem alle de involverede teams, og har sørget for at finde løsninger, der hverken kompromitterer det strukturelle design eller funktionaliteten af de mekaniske systemer, siger han.
– Michelle med stor beslutsomhed sørget for at løse så mange grænsefladeproblemer som muligt allerede i designfasen for at reducere “overraskelser” på stedet, slutter Dincer Mete.