Cityringen
- Cityringen vil med sin 15,5 kilometer lange underjordiske tunnelbane forbinde København H, Indre By, Østerbro, Nørrebro, Vesterbro og Frederiksberg. Den nye metrolinje får 17 underjordiske stationer, og på to af stationerne, Frederiksberg og Kongens Nytorv, kan du skifte til de eksisterende metrolinjer.
- I 2019 bliver Cityringen suppleret af Nordhavnslinjen, og i 2023 åbner Sydhavnslinjen.
Transport- og Bygningsministeriet har netop offentliggjort sin status for statens anlægsprojekter i første halvår af 2015, og herunder indgår udvidelsen af Metroen i København. Metroen er sat til at blive taget i brug i juli 2019, og den dato holdes der fortsat fast i.
Men på nogle af Metroens lokaliteter er der efterslæb, hvilket kan risikere at påvirke slutdatoen. Ministeriet understreger i sin anlægsstatus, at der ingen ændringer er i den overordnede tidsplan, men samtidig bemærker de, at der på nogle lokaliteter er et lokalt efterslæb i fremdriften.
Entreprenøren arbejder med at færdiggøre stationens indvendige betonkonstruktioner. Fremdriften har ikke udviklet sig positivt og er fortsat utilfredsstillende. Entreprenørenes genopretningsplan følges derfor tæt.
Transport- og bygningsministeriet anlægsstatus om Metrobyggeriet ved København H.
På disse har hovedentreprenøren Copenhagen Metro Team – CMT – udarbejdet “recovery plans”, som angiver, hvorledes efterslæb indhentes eller begrænses, således at den overordnede tidsplan ikke påvirkes. Men der kan ikke gives en endelig garanti for færdiggørelse til tiden, understreger Metroselskabets projektdirektør.
Vanskelig logistik
De førnævnte “recovery plans” drejer sig såvel om tilførsel af øgede ressourcer, herunder både mandskab og teknisk udstyr, om ændret tilrettelæggelse af arbejdet, herunder f.eks. en ændret rækkefølge af anlægsprocesserne, som kan sikre boremaskinernes fremdrift, og om kombinationer heraf.
Efterslæbet koncentrerer sig om syv Metro-byggepladser. Det drejer sig om København H, ved Marmorkirken, Gammel Strand, Kongens Nytorv, EnghavePlads, Sønder Boulevard og Nørrebroparken.
– Entreprenøren arbejder med at færdiggøre stationens indvendige betonkonstruktioner. Fremdriften har ikke udviklet sig positivt og er fortsat utilfredsstillende. Entreprenørenes genopretningsplan følges derfor tæt, skriver ministeriet blandt andet om situationen ved København H.
Værre er det med byggeriet ved Marmorkirken.
– Logistikken omkring udgravning er vanskelig. Stationen er meget dyb og har med sin særlige udformning mange mellemdæk. Stationens mellemdæk produceres i modsætning til de øvrige stationer i takt med, at stationen udgraves. Arbejdsprocesserne øverst i stationsboksen har taget længere tid end forudset. Hvis de efterfølgende tilsvarende arbejder ikke udføres hurtigere end hidtil, er der risiko for, at stationen vil kunne forsinke projektet. Der er iværksat nye accelererende tiltag omkring jernbinding, men CMT’s genopretningsplan følges fortsat nøje, noterer ministeriet i sin status.
Ingen garantier
Generelt vurderes afvigelserne på de enkelte lokaliteter af ministeriet ikke at påvirke den overordnedetidsplan, men der er fokus på, at entreprenøren fremadrettet har planlagt aktioner, somkan indvinde lokale tidstab.
Selv om der ikke kan gives endelige garantier, er åbningsdagen i juli 2019 fortsat den, der sigtes efter, siger Metroselskabets projektdirektør Guy Taylor.
– Det er vores mål og intention, og vi arbejder ekstremt hårdt på at nå det. Men der er en række udfordringer, som vi skal jonglere med nu og fremover. Der er absolut ingen garantier i denne industri, men vi er håbefulde og optimistiske omkring at levere til tiden, udtaler Guy Taylor til Politiken.
Den 30. april 2015 havde tunnelboremaskinerne boret 10.353 meter ud af 29.124 meter tunnel – svarende til 35,5 procent.