Fakta om letbanen Aarhus Ø – Aarhus C – Brabrand
- 10,8 kilometer lang
- 21 standsningssteder
- Forventede anlægsomkostninger: 1.240 millioner kroner
Danmarks første letbane åbner i Aarhus den 23. september på strækningen fra Aarhus H til Universitetshospitalet i Skejby. Men forberedelserne til strækningen fra Aarhus Ø til Brabrand er allerede undervejs.
Rådmand Kristian Würtz er glad for, at et flertal af Folketingets partier har ønsket at staten skal bidrage til planlægningen af etapen.
– Det er vigtigt for Aarhus og hele den østjyske vækstregion, at vi kommer videre med næste etape af letbanen hurtigst muligt. Letbanen og den kollektive trafik er ekstrem vigtig, hvis vi i fremtiden skal kunne komme rundt i byen. Derfor vil jeg snarest sende projektet til byrådet, så vi kan træffe beslutninger om, hvilke linjeføringer vi undersøger, siger Kristian Würtz i en pressemeddelelse.
Videre mod Silkeborg
Efter planen skal etapen bestå af en ny linje til Brabrand, hvor det også skal undersøges, om der kan skabes en helt ny station og trafikterminal med forbindelse videre mod Silkeborg. Etapen sender også Letbanen fra Lisbjerg til Hinnerup i Favrskov Kommune, og etapen vil indeholde en linje til Aarhus Ø.
– Aarhus Letbane har lige nu et hold af medarbejdere, der har fået en masse værdifulde erfaringer med at lave letbanens første etape. Dem får Aarhus Letbane nu mulighed for at holde på, så vi har det bedst tænkelige hold af eksperter til at få os videre i processen. Jeg er sikker på, at aarhusianerne vil forelske sig i Letbanen og kræve, at vi hurtigst muligt kommer i gang med flere forbindelser. Det gør vi nu, siger Kristian Würtz.
Bag aftalen om at sende 40 millioner kroner til forundersøgelserne står Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti.