Kontrakten på Storstrømsbroen er underskrevet

Det skulle nu være sikkert, at det italienske konsortium SBJV skal bygge den nye Storstrømsbro.
Visualisering: Vejdirektoratet.
Visualisering: Vejdirektoratet.

Storstrømsbroen

  • Vejdirektoratet bygger en ny Storstrømsbro, der forbinder Sjælland og Falster via Masnedø.
  • Broen bliver cirka 4 kilometer lang og er Danmarks tredjestørste bro efter Øresundsbroen og Storebæltsbroen.
  • Storstrømsbroen får elektrificeret jernbane i to spor anlagt til 200 km/t og en tosporet landevej til 80 km/t. Desuden får den gang- og cykelsti.
  • Storstrømsbroen er en vigtig del af jernbanekorridoren mellem København og Tyskland.
  • Broen forventes at være klar til biltrafikken i 2022 og jernbanetrafikken i 2023.
  • Den samlede pris for projektet inklusive nedrivning af den eksisterende Storstrømsbro er cirka 4,1 mia. kr.

Vejdirektoratet har i dag indgået kontrakt med det italienske joint venture “Storstrøm Bridge Joint Venture” (SBJV) på opgaven med at bygge en ny Storstrømsbro, som forbinder Sjælland og Falster via Masnedø.

SBJV består af de tre entreprenørvirksomheder Itinera, Grandi Livori Fincosit og Condotte. Sidstnævnte er dog kun repræsenteret med en ejerandel på 0,01 procent. Denne konstruktion er valgt, fordi Condotte har ansøgt de italienske myndigheder om en rekonstruktion af selskabet.

Projektet sikret

– Med dagens underskrifter af totalentreprisen på Storstrømsbroen er aftalen nu formelt på plads mellem Vejdirektoratet og SBJV. Condotte er uden bestemmende indflydelse i konsortiet, og det er aftalt med parterne, at selskabets ejerandel kun kan ændres efter aftale med bygherre, hvilket vil sige os, siger Erik Stoklund Larsen, der er projektdirektør i Vejdirektoratet.

I kontrakten indgår desuden klausuler om selvrenselse og ophævelse, samt øgede økonomiske garantier, som sikrer projektet yderligere.

Milliardbudget

– Der har været skrevet og sagt meget om SBJV i den seneste tid. Vi har imidlertid haft en god dialog med deres hold hele vejen igennem udbudsprocessen, og med den aftalte selskabskonstruktion er vi klar til at fortsætte samarbejdet om at få bygget selve broen, siger Erik Stoklund Larsen.

Med kontraktunderskrivelsen kan SBJV nu tage hul på de praktiske forberedelser til byggeriet af Danmarks tredjestørste bro med en entreprisesum på knap 2,1 milliarder kroner.

Første spadestik forventes foretaget i efteråret 2018 og åbning i 2022 for vejdelen og 2023 for banedelen.

De tre entreprenører bag SBJV kommer med stor erfaring med totalentrepriser indenfor projektering og anlæg af store broer – herunder betonbroer, jernbanebroer over vand samt vej- og jernbaneanlæg.

Projektdirektør Ennio Buson fra Itinera, som repræsenterer SBJV, mener, at man er godt rustet til opgaven.

– For os handler det først og fremmest om at levere et anlæg, der lever op til alle krav under udførelsen og naturligvis bagefter, når det bliver taget i brug. For at nå det mål har et stærkt partnerskab med lokale og regionale myndigheder og samarbejdsorganisationer absolut en høj prioritet hos os, siger Ennio Buson.

Bro produceres lokalt

Elementerne til den kommende bro skal støbes og samles på Masnedø mellem Falster og Sjælland.

Udover en ny betonfabrik til elementproduktionen vil arealet også rumme en byggeplads med skurby og materiel. Desuden skal SBJV i de kommende måneder planlægge behovet for danske underleverandører til de enkelte opgaver, hvor danske EKJ Rådgivende Ingeniører i forvejen er en del af holdet.

Den samlede etablering af arbejdspladsen forventer man kan gå i gang i maj 2018.

Relateret indhold