Klar til høring om første etape af Ny Midtjysk Motorvej

Vejdirektoratet har netop udgivet den VVM-undersøgelse, som skal ligge til grund for arbejdet med cirka 75 kilometer ny motorvej.
Vejdirektoratet er i mål med en VVM-redegørelse for Ny Midtjysk Motorvej fra Haderslev til Give. Illustration: Vejdirektoratet.
Vejdirektoratet er i mål med en VVM-redegørelse for Ny Midtjysk Motorvej fra Haderslev til Give. Illustration: Vejdirektoratet.

Vejdirektoratet har gennem det seneste stykke tid arbejdet med en omfattende planlægningsundersøgelse af en Ny Midtjysk Motorvej fra Give til Haderslev. En såkaldt VVM-undersøgelse. Resultatet af samme er netop landet, og formålet er blandt andet at skabe et sagligt grundlag for debat. Derfor har den offentlige myndighed sendt forslaget i høring frem til mandag 13. april.

VVM-undersøgelsen belyser flere alternative linjeføringer. I den nordlige del af projektstrækningen kan motorvejen enten løbe vest eller øst om Billund, og i syd kan en ny motorvej tilsluttes Sønderjyske motorvej ved enten Haderslev, Christiansfeld eller Taps. Desuden omfatter undersøgelsen en variant øst om Vandel ved Billund og en udbygning af Sønderjyske motorvej fra enten Taps eller Christiansfeld til Haderslev N. De undersøgte forslag er mellem 70 og 83 km lange.

Vejdirektoratet planlægger at holde fem borgermøder i løbet af høringsperioden. Man kan skrive bemærkninger til projektet i form af et høringssvar via dette link.

En størrelse for sig

Når det kommer til motorvejsbyggeri er det også nogle store tal, der kommer frem.

Den totale mængde sand, grus og sten til anlæg af Ny Midtjysk Motorvej vurderes at være i størrelsesorden 3,2-3,8 millioner kubikmeter. Samtidig venter man at op mod 475 ejendomme påvirkes af byggeriet afhængig af linjeføring. Den samlede anlægssum ligger mellem 6,6 milliarder kroner op til 7,8 milliarder, hvis den helt dyre løsning foretrækkes.

Relateret indhold