Kattegatkomitéen: Analyse er baseret på fejlagtige tal

Kattegatkomiteen mener, at Kattegatanalysen bygger på forkerte tal for trafikvækst og takster. Komitéen mener videre, at en fast forbindelse vil kunne etableres uden statstilskud.
Rapporten om en fast forbindelse fra Jylland over Samsø til Sjælland er baseret på fejlagtige tal, mener Kattegatkomitéen. Foto: Colourbox.
Rapporten om en fast forbindelse fra Jylland over Samsø til Sjælland er baseret på fejlagtige tal, mener Kattegatkomitéen. Foto: Colourbox.

Kattegatkomitéen er skuffet over, at Kattegatanalysen i går blev præsenteret for pressen, uden at komitéen havde haft mulighed for at se den forinden.

– Vi havde en aftale med transport- og bygningsministeren om, at den politiske kontaktgruppe ville blive præsenteret for Kattegatanalysen, før den blev offentliggjort. Det er så ikke sket, og det er jeg godt ærgerlig over, siger formand for Kattegatkomitéen, Jens Kampmann, i en pressemeddelelse.

Vi har gang på gang påpeget over for Transportministeriet, at de trafiktal, som Landstrafikmodellen regner med, ikke kan genfindes i virkeligheden. Det er stærkt kritisabelt.

Jens Kampmann Formand, Kattegatkomitéen

Ifølge Kattegatkomitéen bygger rapportens hovedscenarie på urealistisk lave antagelser om den fremtidige trafikvækst – baseret på tal, der er beregnet af den nyudviklede Landstrafikmodel. Der regnesi rapporten med en trafikvækst på Kattegat på 1,2 procent årligt fra 2010 til 2030, og en vækst på 0,8 procent for personbiler og 1,1 procent for lastbiler efter åbningen i 2030. Der er ifølge komitéen tal, der er udtryk for historisk lav trafikvækst.

Urealistiske tal

– Vi har gang på gang påpeget over for Transportministeriet, at de trafiktal, som Landstrafikmodellen regner med, ikke kan genfindes i virkeligheden. Alligevel har man valgt at lægge dem til grund for beregningerne, og det er stærkt kritisabelt, siger Jens Kampmann, der slår fast, at en fast forbindelse over Kattegat vil resultere i en meget større trafikvækst, end analysen regner med.

Til sammenligning har væksten på Storebælt ifølge komitéen været på 4,7 procent i 2015, og den gennemsnitlige årlige vækst i årene fra 2003 til 2014 var på 2,9 procent på trods af de økonomiske kriseår. Disse tal understøttes af tal fra Vejdirektoratet, hvor det fremgår, at trafikvæksten på motorveje i perioden 2004 til 2014 har været på 3,5 procent i gennemsnit om året.

For lave takster

I de finansielle beregninger er taksten på Kattegatforbindelsen sat til det samme som på Storebælt, og det giver ifølge Kattegatkomitéen færre indtægter.

– Når forbindelsen er dobbelt så lang som Storebæltsforbindelsen, vil det også være rimeligt, at taksten er højere. Det er min overbevisning, at Kattegatforbindelsen vil kunne finansieres ved brugerbetaling og uden statsligt tilskud, siger Jens Kampmann og fortsætter:

– Jeg har erfaret, at ministeren er bekymret for at igangsætte to kæmpe anlægsprojekter som Femern og Kattegat samtidig. Hertil vil jeg sige, at det hele tiden har været vores mening, at Kattegat skulle bygges umiddelbart efter Femern og ikke samtidig.

Fortsætter arbejdet

Det har ifølge Kattegatkomitéen vist sig, at Storebæltsforbindelsen giver samfundsøkonomiske gevinster på 379 mia. kr. over 50 år. Noget tilsvarende vil ifølge komitéen også gælde for en Kattegatforbindelse. Regionsrådsformand i Region Midtjylland og medlem af Kattegatkomitéen, Bent Hansen, finder ikke, at arbejdet med Kattegatanalysen er afsluttet endnu.

– I rapporten er der en række positive tilkendegivelser omkring de samfundsøkonomiske effekter. Det kalder på, at man laver egentlige samfundsøkonomiske beregninger. Regeringen har hidtil ved andre projekter lagt stor vægt på, at der er en positiv samfundsøkonomi. Det er uheldigt, hvis Folketinget lægger en fast Kattegatforbindelse i mølposen på baggrund af urealistiske trafiktal. Kattegatkomitéen vil fortsætte sit arbejde med at belyse de økonomiske og samfundsmæssige perspektiver ved en fast Kattegatforbindelse, siger Bent Hansen.

Ifølge Kattegatkomitéen vil en fast forbindelse over Kattegat være en væsentlig forudsætning for at skabe et sammenhængende Danmark med fælles arbejdskraftopland og større udveksling af viden og kompetencer mellem virksomheder, universiteter og institutioner.

Relateret indhold