Kattegat-forbindelse skal undersøges nærmere

60 millioner kroner bliver nu brugt til to forundersøgelser af en ren vejforbindelse og en kombineret vej- og jernbaneforbindelse over Kattegat.
Ole Birk Olesen. Foto: Niels Hougaard.
Ole Birk Olesen. Foto: Niels Hougaard.

To undersøgelser

  • Der vil blive gennemført to forundersøgelser inden for det samlede beløb på 60 mio. kr. fra finansloven 2019. Det skyldes, at de fysiske løsninger for en ren vejforbindelse hhv. en kombineret vej- og jernbaneforbindelse er væsentligt forskellige. Ligesom en kombineret forbindelse ikke kan ses i direkte sammenhæng med en forbindelse, der er optimeret til vejtrafik alene.
  • Forundersøgelserne vil blandt andet indeholde en opdateret trafikal analyse, samfundsøkonomiske og miljømæssige analyser og undersøgelser af forskellige tekniske løsninger for den faste forbindelse samt forskellige linjeføringer.
  • Forundersøgelserne sættes i gang primo 2019 og forventes at være færdig i løbet af 2021, hvorefter der vil kunne sættes gang i en VVM-undersøgelse, som danner det endelige beslutningsgrundlag for en anlægslov.

Byggeriet af den faste forbindelse over Femern er end ikke rigtig gået i gang endnu. Men regeringen har allerede sat gang i forarbejdet til det næste store anlægsprojekt over vand i Danmark.

Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) vil have undersøgt en fast Kattegat-forbindelse mellem Jylland og Sjælland nærmere. Han har sammen med regeringspartiernes og Dansk Folkepartis transportordførere tidligere sat gang i en grundigere screening af mulighederne for en fast vejforbindelse over Kattegat, efter foreløbige beregninger i foråret pegede på, at en ren vejforbindelse over Kattegat sandsynligvis kunne betales af brugerne alene.

Resultatet heraf foreligger nu. Sammenfattende vil en vejforbindelse være et økonomisk rentabelt projekt, som potentielt kan realiseres uden økonomisk bidrag fra staten, skriver ministeriet i en pressemeddelelse.

Omvendt vil en kombineret vej- og jernbaneforbindelse kræve et økonomisk bidrag fra staten på i størrelsesordenen 40-50 milliarder kroner og medføre et betydeligt samfundsøkonomisk tab, skriver de videre.

Men for at sikre bred politisk forankring og et sammenligneligt samt aktuelt grundlag, når der skal tages stilling til, om en eventuel VVM-undersøgelse skal sættes i gang, vil regeringen og Dansk Folkeparti igangsætte forundersøgelser af en ren vejforbindelse samt en kombineret vej- og jernbaneforbindelse.

– En fast forbindelse over Kattegat vil være med til at binde Danmark tættere sammen. Trafikanter mellem Jylland og Sjælland vil kunne spare op til halvanden times kørsel, afhængig af hvor de skal til og fra. Og så vil fjernbusser over forbindelsen kunne sikre en hurtigere og nemmere forbindelse for den kollektive trafik mellem landsdelene, ligesom trængslen på de fynske og østjyske motorveje vil blive mindsket, siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen og fortsætter:

– For at få bred politisk opbakning fra oppositionen til et projekt med dette tidsperspektiv, er det nødvendigt både at undersøge en kombineret og en ren vejforbindelse. Det ændrer ikke på, at screeningen peger på en vejforbindelse som den eneste økonomiske rentable løsning, men jeg er glad for, at vi nu får sat gang i de nødvendige undersøgelser, så vi kan komme et skridt nærmere en fast forbindelse over Kattegat.

Relateret indhold