Indgår aftale om 40.000 m2 medietech-by i Odense

AP Pensions datterselskab, AP Ejendomme, og DSB Ejendomsudvikling (DSB EU) har efter udbud indgået et strategisk samarbejde om at udvikle en helt ny medietech-by i Odense, Media City Odense (MCO).
CEO Peter Olsson, AP Ejendomme og partner Michael_Kruse, C.F. Møller, der tegner projektet.
CEO Peter Olsson, AP Ejendomme og partner Michael_Kruse, C.F. Møller, der tegner projektet.

I sommer underskrev TV 2 Danmark, JFM, SDU, TV 2 Fyn og Media City Odense en hensigtserklæring med DSB EU om at skabe medietech-byen, Media City Odense, i Odense.

Derefter kunne DSB EU gå i gang med at finde en joint-venture-partner til projektet, og nu har man indgået en aftale om et joint venture med AP Pensions datterselskab, AP Ejendomme.

Dermed begge parter til at eje 50 % af den forventeligt 40.000 m2 store medietech-by, der skal udvikles. En række medier, marketingvirksomheder og medieuddannelser forventes at komme til at have deres daglige gang i Media City Odense.

Illustration af den kommende ejendom.
Illustration af den kommende ejendom.

– Vi er meget glade for, at vi har vundet udbuddet om at blive medinvestorer på MCO. Det er et visionært projekt, som passer ind i vores strategi for kontorejendomme. Samtidig er der stor interesse for projektet blandt de potentielle lejere. Det er en oplagt investeringsmulighed for os, da vi går ind i projektet med de samme langsigtede interesser som DSB EU, fortæller Peter Olsson om projektet, der skal opføres på en nabogrund til Kvægtorvet, hvor TV 2 Danmark har sit hovedkontor.

Afgørende grønne parametre

Hos DSB EU har det været væsentligt at finde en partner, der vil være en del af projektet på lang sigt, og som arbejder til gavn for den grønne omstilling.

– AP Ejendomme viser med sine projekter, at selskabet har en tilgang til arbejdet med den grønne omstilling, som flugter med vores egne ambitioner. De parametre har blandt andet været afgørende for, at vi har valgt, at vi sammen med AP Ejendomme skal realisere planerne for MCO, siger Søren Beck-Heede, adm. direktør i DSB Ejendomsudvikling.

Samarbejdsmanifest

Parterne har udarbejdet et samarbejdsmanifest, der beskriver den hensigt, alle involverede har med den nye medietech-by.

I manifestet står der blandt andet, at MCO vil ‘skabe et kreativt studiemiljø centralt i MCO, der tiltrækker og udvikler talent og bringer viden i spil med mediekraftcentrets virksomheder såvel som adgang for studerende til ekstraordinær praksisnær undervisning’, og det ser man hos JFM frem til at kunne få gjort til virkelighed i den kommende ejendom.

Blandt de førende robotbyer

Media City Odense, som tegnes C.F. Møller Architects, forventes at komme til at rumme virksomhedsstørrelser fra 1-500 medarbejdere, og Odenses borgmester, Peter Rahbæk Juel, glæder sig over, at AP Ejendomme sammen med DSB EU skal eje det kommende byggeri.

– Odense er i dag en af verdens førerende robotbyer. Samtidig har vi mange stærke medievirksomheder, og derfor er det oplagt at forene medier og teknologi ved at placere og udvikle fremtidens mediehus her. Det vil skabe et stort potentiale for at tiltrække mange nye arbejdspladser, studerende og erhvervsturister.

Lejerne skal efter planen spænde fra større medievirksomheder med eget domicil til kontorhotel, der kan rumme mindre aktører fra mediebranchen, men alle vil være bundet sammen med delefunktioner på tværs som for eksempel kantine, mødecenter og cafe.

Relateret indhold