Hvidovre-drøm om overdækket motorvej kan blive virkelig med EU-hjælp

Europa-Kommissionen har lanceret en plan, der (måske) kan gøre Hvidovre Kommunes vision om at støjskærme 7.000 boliger mod Amagermotorvejen til virkelighed. En overdækning med solceller vil give strøm til 50.000 borgere, lyder det fra kommunen.
Ved at overdække 7,1 km af Amagermotorvejen i Hvidovre Kommune vil op mod 7.000 boliger blive skærmet mod trafikstøj. Hvis overdækningen dækkes med solceller vil det potentielt generere strøm til 50.000 borgere. Foto: Hvidovre Kommune
Ved at overdække 7,1 km af Amagermotorvejen i Hvidovre Kommune vil op mod 7.000 boliger blive skærmet mod trafikstøj. Hvis overdækningen dækkes med solceller vil det potentielt generere strøm til 50.000 borgere. Foto: Hvidovre Kommune

Europa-Kommissionen foreslår at lempe de nuværende regler for statsstøtte samtidig med, at det skal blive både nemmere og hurtigere at få godkendt grønne energiprojekter.

Hvidovre Kommune, som håber at få opbakning til at overdække Amagermotorvejen på en 7,1 km lang strækning, vejrer morgenluft og håber, de kommende regler vil gøre det attraktivt for private investorer at gå ind i projektet med at overdække motorvejen med solceller, som Hvidovre arbejder for.

– Der er et stort indtjeningspotentiale ved en overdækning af Amagermotorvejen med solceller, men det er også en betydelige investering. Derfor ville det uden tvivl fremme projektet, hvis Staten kunne understøtte det i en eller anden form, siger borgmester Anders Wolf Andresen.

Kan generere 72 MW grøn energi om året

Hvidovre Kommune fik i efteråret 2022 lavet et skitseprojekt for en overdækning af Amagermotorvejen fra den vestlige del af Amager Fælled, over Kalvebod-broerne til motorvejskrydset i Avedøre – en strækning på 7,1 km.

De foreløbige beregninger viser, at det kan reducere antallet af støjplagede boliger med helt op til 7.000 boliger. Og hvis man dækker det med solceller, kan der genereres 72 MW grøn energi om året – det svarer til 50.000 borgeres årlige elforbrug.

Her spiller f.eks. strømprisen ind på, om en overdækning med solceller vil være en rentabel forretning, og derfor kan statsstøtte være det ekstra skub, der kan gøre det nemmere at få private investorer med i det grønne projekt.

Hvidovre Kommune arbejder netop nu på at få udskudt projekteringen af den planlagte udvidelse af Amagermotorvejen med to år. Det skal give tid til at få undersøgt, hvordan en overdækningsløsning kan integreres med motorvejen, og hvordan det kan finansieres.

– Når motorvejen nu alligevel skal udvides, kan vi lige så godt indtænke de bedste – og grønneste – løsninger fra start, påpeger Anders Wolf Andresen.

Erhvervsminister Morten Bødskov har udtal til DR, at regeringen gerne vil være med til at se på målrettede ændringer af statsstøttereglerne de steder, hvor der er et konkret behov i forhold til at udvikle morgendagens grønne teknologier.

Europa-Kommissionens udspil til en ny, grøn industriplan skal være med til at sikre, at EU bliver ved med at være et attraktivt sted for grønne virksomheder at slå sig ned.

Relateret indhold