Spørger man murermester Kenneth Balthervin, der står i spidsen for fem svende og to lærlinge i Murerfirmaet Balthervin, hvad der skal til for at få en god forretning som håndværker i dag, falder svaret prompte:
– Det gælder ligeså meget om at levere en god service over for kunderne, som det handler om den rent håndværksmæssige kvalitet af dit arbejde. Kunderne reagerer med det samme, hvis du eller dine ansatte ikke opfører sig ordentligt, kommer for sent, glemmer at rydde op, dukker op i beskidt tøj, eller hvad det nu kan være. Og de sætter samtidig pris på, at du hver gang tager dig tiden til at forklare arbejdet og rådgive dem til de rigtige løsninger, fortæller han.
Kåringen som Årets Murer gav et kæmpe rygstød, men udfordringen er at holde kadencen.
Murermester Kenneth Balthervin Murerfirmaet Balthervin
Få de rette folk ind
Kenneth Balthervin ved, hvad han taler om: Han tilmeldte sig anmeldelsesportalen anmeld-haandvaerker.dk i 2012 og blev første år kåret til Årets Murer ved awardshowet Årets Håndværker. Det skete på baggrund af kundernes anmeldelser på anmeld-haandvaerker.dk samt fagjuryens bedømmelse.
Siden da er det gået rigtigt stærkt for det sjællandske murerfirma, der igen blev nomineret til prisen som Årets Murer i både 2014 og 2015 samt i år, hvor kåringerne finder sted 6. april ved et udsolgt awardshow i Cirkusbygningen i København:
– Vi er siden 2013 vokset fra kun at være mig selv til de otte mand, som vi er i dag. Kåringen som Årets Murer gav et kæmpe rygstød, men udfordringen er at holde kadencen. Vi har derfor haft stort fokus på at hyre de helt rigtige folk ind, som ikke kun kan deres håndværk og leverer kvalitet hver gang. De er også gode til at levere på servicedelen, rådgive og vejlede kunderne, forklarer Kenneth Balthervin.
Godt håndværk endnu bedre
Hos bygogbolig.dk, som står bag anmeld-haandvaerker.dk og awardshowet Årets Håndværker, nikker man genkendende til, at service generelt fylder mere i opfattelsen af håndværksmæssig kvalitet.
Her viser talmaterialet fra de senere års tusindvis af anmeldelser på anmeld-haandvaerker.dk, at firmaerne fortsat bliver bedre til at levere på alle fem parametre, som de måles på i anmeldelserne – dvs. aftale, kommunikation, tilfredshed, oprydning og pris. Peter Birkelund, der er medstifter af bygogbolig.dk, forklarer:
– Der har alle årene været fremgang på alle parametre. Det afspejler, at håndværkerne bliver bedre og bedre til at afstemme forventningerne med kunderne og levere det, som de ønsker. Den samlede karakter er således vokset fra 4,49 til 4,74 på en skala fra 1,00 til 5,00. Man kan derfor sige, at der bliver stadigt kortere mellem de perfekte byggeoplevelser, siger han.