Grenaa Havn udvider for 100 millioner kroner

350 meter havnekaj, 17.000 kvadratmeter havneareal, et heavyload-område og en opgradering til ni MW landstrøm. Dette er blot nogle af de elementer man tager fat på i Grenaa Havn hidtil største investering.
Billede: Grenaa Havn.
Billede: Grenaa Havn.

Om projektet

  • 350 meter havnekaj – velegnet til vindmøllekomponenter
  • 17.000 kvm. areal
  • 11 meter vanddybde forberedt til 15 meter
  • 9 MW landstrømheavyload-område
  • 28.000 kvm. kajnært baglandsareal

Bestyrelsen for Grenaa Havn har besluttet at sætte gang i den største anlægsinvestering i havnens 207 år lange historie.

VVM-undersøgelsen er igangsat for havneudvidelsen, vil koste op mod 100 millioner kroner, når den forventes færdig til januar 2023.

Udvidelsen er en vigtig investering i havnens fortsatte udvikling men også for de lokale virksomheder, som havnen har et tæt samarbejde med.

– Investeringen kommer i kølvandet på havnens indtjeningsrekorder fra 2018 og 2019. Fremgangen betyder, at vi har oplevet en tiltagende efterspørgsel på havnens faciliteter. Derfor har vi investeret massivt i materiel, pakhuse og arealer, hvor havneudvidelsen bliver den største investering hidtil. Samtlige investeringer bereder havnen til at håndtere de fortsat større projekter, og de fortsat større skibe, der anløber havnen. Dette betyder også flere opgaver og mere beskæftigelse til virksomhederne, som havnen arbejder sammen med i lokalområdet, konstaterer Bent Hansen, bestyrelsesformand for Grenaa Havn.

Håndtering af store projekter

Havneområdet vil blive fleksibelt indrettet, så det kan håndtere store projekter på tværs af havnens kernesegmenter blandt andet vindmøller, projektlaster, test af Power-to-X, stacking og maintenance samt anløb af skibe i størrelsen panamax, der er betegnelse for den maksimale størrelse på skibe, som kan passere igennem Panamakanalen.

I forbindelse med havneudvidelsen vil området også blive forsynet med ni MW landstrøm, hvilket er en opgradering på syv MV fra de to MW landstrøm, som havnen tilbyder nu.

Det gør man, for at kunne tilbyde miljørigtige energiløsninger til specifikke projekter og stacking-segmentet.

Af materiel har havnen blandt andet investeret i en intelligent LHM 550 Liebherr havnekran, der sikrer en effektiv, men også bæredygtig operation, da den kan køre på el. Den nye Liebherr afløser den 30 år gamle Gottwald kran, der kører på diesel.

– Vi ved, at vi ser ind i en fremtid, hvor nye store infrastrukturprojekter skal modernisere transporten og sikre sammenhængskraften i Danmark. Samtidigt skal den grønne omstilling accelereres med udbygningen af offshore vind og udviklingen af helt nye energiformer. Med havneudvidelsen og vores opgraderede materiel kan vi både imødekomme den traditionelle havnedrift, men også stå til rådighed for de kommende års store projekter, som skal sikre effektiv og bæredygtig vækst i Danmark, fortæller administrerende direktør Henrik Carstensen, Grenaa Havn.

Relateret indhold