Godt omdømme det vigtigste

Man kan annocere og skilte sig til meget, men intet slår et godt ry og anbefalinger fra tidligere kunder, når byggevirksomhederne går på jagt efter nye ordrer.
Cheføkonom Jacob Thiel, Håndværksrådet, står bag analysen. Foto: Håndværksrådet.
Cheføkonom Jacob Thiel, Håndværksrådet, står bag analysen. Foto: Håndværksrådet.

Anbefalinger fra tidligere kunder spiller den ubestridte hovedrolle, men virksomhedernes hjemme-sider er også centrale for at skaffe nye kunder til de små og mellemstore virksomheder i byggeriet.

Skiltning på byggepladser, som er en del af lovpakken mod sort arbejde, skaffer kunder til hver femte byggevirksomhed.

Det fremgår af Håndværksrådets kundeundersøgelse, hvor i alt 786 virksomheder i og uden for byggebranchen giver bud på, hvor deres kunder kommer fra.

Mund til mund bedst

Størstedelen af virksomhederne i byggebranchen har opbygget deres kundegrundlag via anbefa-linger. Anbefalingerne kommer ikke kun fra tidligere kunder, men også fra andre erhvervsdrivende.

Undersøgelsen viser tilmed, at virksomhedernes hjemmesider ifølge byggevirksomhederne selv, vægter højt set i forhold til andre kommunikationsveje som skiltning på byggepladser eller reklamer i aviser.

Dog har andre søgeportaler end Google samt sociale medier som Facebook endnu ikke vundet særlig stor indpas iblandt virksomhederne i byggebranchen i fjerde kvartal som undersøgelsen omhandler. Blandt andet ses det, at ingen byggevirksomheder vurderer, at dealsites som Downtown og Sweetdeal har nogen indflydelse på virksomhedernes kundegrundlag.

Relateret indhold