GK søger flere kvindelige lærlinge – og tager nye metoder i brug

Teknikentreprenøren arbejder på at styrke kønsbalancen i virksomheden ved blandt andet at tilpasse virksomhedens stillingsopslag og kommunikation til begge køn.
Social bæredygtighed vinder indpas hos flere virksomheder som del af deres brandprofil over for kunder og samarbejdspartnere. En afgørende faktor er at skabe rummelige og inkluderende arbejdspladser for alle medarbejdere, lyder det fra GK.
Social bæredygtighed vinder indpas hos flere virksomheder som del af deres brandprofil over for kunder og samarbejdspartnere. En afgørende faktor er at skabe rummelige og inkluderende arbejdspladser for alle medarbejdere, lyder det fra GK.

Teknikentreprenøren GK Gruppen ønsker at tiltrække flere kvindelige lærlinge og dermed sikre mangfoldighed og inklusion på arbejdspladsen.

Adm. direktør i GK Danmark, Jørgen L. Christensen, fortæller, at selskabet i en længere periode har dedikeret sig til at udvikle en HR-strategi, der fokuserer på virksomhedens ansvar som ansvarlig arbejdsgiver:

– Vi er overbeviste om, at en langsigtet økonomisk succes er afhængig af et socialt ansvar, da begge regnskaber skal stemme overens for at opnå et balanceret resultat, siger han.

For at tiltrække flere kvinder ind i faget og virksomheden tilpasser GK deres stillingsopslag og kommunikation til begge køn, ligesom de viser små videobidder for at vise, det er en rummelig arbejdsplads. Herudover deltager de på tekniske uddannelsesmesser med kvindelige lærlinge og teknikere som ambassadører, mens en af deres lærlinge er med i netværket Boss Ladies.

Indsatsområder

For nylig har GK på nordisk plan udarbejdet en intern undersøgelse om, hvordan medarbejderne oplever ligestilling.

For at tiltrække flere kvinder ind i faget tilpasser GK blandt andet kommunikationen.
For at tiltrække flere kvinder ind i faget tilpasser GK blandt andet kommunikationen.

Den viste, at godt 90 % af mændene oplever ligestilling mod 80 % af kvinderne.

– Selvom 80 % er en høj andel, er det stadig et åbenlyst indsatsområde for at sikre, at begge køn har lige muligheder, siger regionsdirektør Lars Sjørring.

Samfundsmæssige udfordringer

Han uddyber:

– Undersøgelsen viser tydelige områder, hvor vi kan sætte ind hos GK. For eksempel på beklædning, sociale arrangementer, stillingsbeskrivelser og -forventninger samt synliggørelse af kvinders kompetencer i selskabets kommunikation til markedet.

– Men undersøgelsen viser også eksempler på større samfundsmæssige udfordringer med generel anerkendelse af kompetencer uanset køn og andre forhold, der kræver en fælles indsats fra alle aktører i branchen, herunder uddannelsesinstitutionerne.

Vejvisere i dagligdagen

Ifølge adm. direktør Jørgen L. Christensen er koncernens værdisæt ikke kun ord, men konkrete vejvisere i dagligdagen, som hjælper virksomheden med at sikre mangfoldigheden i organisationen og arbejde med at inkludere mennesker med forskellige baggrunde:

Ifølge adm. direktør Jørgen L. Christensen må begrebet 'mandearbejdsplads' efterhånden høre en fjern fortid til.
Ifølge adm. direktør Jørgen L. Christensen må begrebet ‘mandearbejdsplads’ efterhånden høre en fjern fortid til.

– Vores udgangspunkt i GK er, at alle ledere i virksomheden skal følge ledelsesprincipper, som tager afsæt i social bæredygtighed. Og at lederne skal være rollemodeller, der går foran med alle de gode eksempler på den adfærd og de holdninger, som vi i GK ønsker at være kendt for, siger han.

Skal kunne være sig selv

Regionsdirektør Lars Sjørring tilføjer, at man godt ved, at der er et stykke vej endnu, men at det netop stiller større krav til den ‘pådriverrolle’, som GK ønsker at have i forhold til både sin branche og samfundet.

– Vi ønsker, at folk skal kunne være sig selv og blive respekteret for den person, de er. Vi arbejder som ét team og som én virksomhed, og det er vores store ambition at være en arbejdsplads, hvor alle kan føle sig inkluderet og respekteret, fordi vi tror, at mangfoldighed er en styrke i dagligdagen, siger Lars Sjørring.

Relateret indhold