En ny bred gangbro, der binder Køge bedre sammen og samtidig er et attraktivt byrum, hvor man kan se Køge lidt fra oven. Det er hvad køgenserne kan se frem til om halvandet år, og nu går arbejdet i gang med den nye bro over jernbanesporene ved Køge Station.
Broen indgår i en samlet modernisering af stationen, som også omfatter forskønnelse af kioskbygningen og flere cykelparkeringspladser.
Den nye gangbro bliver 20 meter bred og indrettet som et helt byrum, der også inviterer til ophold.
Projektchef Tove Skrumsager Frederiksen Køge Kyst
– Den nye gangbro bliver 20 meter bred og indrettet som et helt byrum, der også inviterer til ophold. I fremtiden kommer man fra bymidten til den nye bro via det nye Stationstorv, og herfra kan man gå op på broen via en bred trappe, som også bliver velegnet til at sidde på. På den måde får vi ikke kun en passage, der letter færdslen, men også et naturligt mødested, der understøtter bylivet, fortæller projektchef Tove Skrumsager Frederiksen fra byudviklingsselskabet Køge Kyst, der sammen med DSB gennemfører moderniseringen af Køge Station.
Mens DSB giver 1980’er-bygningen med stationens kiosk et mere nutidigt design, står Køge Kyst for at opføre den nye gangbro – og Køges cyklister kan se frem til ca. 300 nye cykelparkeringspladser ved Køge Station i slutningen af projektperioden.
Gittertag nedtages i juli
De forberedende arbejder til opførelsen af den nye gangbro går i gang nu, hvor sommerferien står for døren.
– Vi starter med at flytte skærme og andet inventar, som hænger i gittertaget på stationen. Herefter tager vi selve taget ned. Vi anlægger også en ny ledningsgrav tæt på perron 4, så vi kan flytte ledninger, som ligger i vejen for broens søjler, siger Tove Skrumsager Frederiksen.
Det er entreprenørvirksomheden Arkil, som skal udføre projektet for Køge Kyst. Indtil gangbroen står helt færdig i slutningen af 2017, vil dagliglivet på og omkring Køge Station være påvirket af byggearbejderne.
Minimerer gener
– Projektet vil selvfølgelig kunne ses og høres på Køge Station, og vi vil gøre, hvad vi kan for at minimere gener og holde borgere og trafikanter informeret. Vi kan heller ikke undgå at gøre færdslen på stationen en smule mere besværlig – men togpassagererne vil fortsat have adgang til alle perroner gennem hele projektperioden, ligesom man fortsat kan krydse banen til fods via fodgængertunnellen, fortæller Tove Skrumsager Frederiksen.
Arkil vil sørge for skiltning på stedet om de konkrete forstyrrelser, der opstår som følge af byggepladser på stationens perroner, og Movia vil informere om eventuelle ændringer i bustrafikken som følge af anlægsarbejdet.
Projektet vil også påvirke parkeringsforholdene omkring stationen, idet det bliver nødvendigt at nedlægge p-pladser både midlertidigt og permanent for at give plads til byggeriet af den nye bro.
Offentlig markering
En gang i sensommeren skal selve fundamenterne til den nye bro anlægges, og den lejlighed vil DSB og Køge Kyst benytte til en offentlig markering af, at projektet er gået i gang. En dato herfor vil blive annonceret til august.
Gangbroen er den anden af tre nye forbindelser, som Køge Kyst anlægger for at binde Køge bedre sammen på tværs af banen. Køge Kyst er i forvejen langt med at anlægge en vejtunnel for biler nord for bymidten, og senere følger en ny bredt underføring syd for stationen mellem Stationsområdet og Søndre Havn.