Det er næsten otte år siden, at direktør Henrik Garver fra FRI (Foreningen af Rådgivende Ingeniører) præsenterede en fast forbindelse over Kattegat og dermed for alvor satte gang i debatten om den faste forbindelse, som fra FRI?s side var en del af et større infrastrukturprojekt – “Det dobbelte motorvejs H” – som skulle binde Danmark sammen på en ny måde. Planen indeholdt også en Hærvejsmotorvej.
Onsdag blev planen om en fast forbindelse over Kattegat så “hældt ned ad brædtet”, da transportminister Hans Chr. Schmidt præsenterede den strategiske analyse af projektet, og Henrik Garver erkender da også over for Dagens Byggeri, at der i hvert fald er tale om en udskydelse af beslutningen.
Ikke råd
– Der er ikke råd til det her og nu, og der er ifølge regeringens analyse et konkret behov ud over brugerbetaling for finansiering af 50 milliarder kroner. Jeg synes, at det lyder meget i den høje ende, og der er ingen tvivl om, at vil et privat konsortium bygge broen, vil de kunne finde en model, der lader sig finansiere. Hvis lovgrundlaget er i orden, vil en gruppe af pensionskasser og andre private investorer kunne lave en business case, der ikke koster 118 milliarder kroner og uden den manko på 50 milliarder kroner, som analysen peger på. Det vil være en god forretning for både investorer og samfundet, siger Henrik Garver til Dagens Byggeri.
Robusthed
Han peger også på risikoen for, at et terrorangreb mod Storebæltsbroen vil få enorme samfundsøkonomiske konsekvenser for Danmark, når der ikke er et alternativ i form af en Kattegatforbindelse:
– Der ligger en række gevinster, som ikke kan gøres op økonomisk. Den ene er robustheden på tværs af landet, og noget andet er den dynamik, der opstår, når du har et arbejdsmarked fælles mellem hovedstadsregionen og Østjylland, samtidig med at der skabes vækst i Vestsjælland og videre ud i Østjylland, siger Henrik Garver.
Han opgiver ikke kampen for den faste Kattegatforbindelse, der ifølge hans mening bør være en vision for den fremtidige måde, Danmarks infrastruktur indrettes på.
Han henviser i øvrigt også til, at Storebæltsbroen, motorvejen på Vestfyn samt Lillebæltsbroen vil være underdimensioneret til at håndtere den trængsel, der vil være i 2030, og som allerede i dag ved uheld udgør en reel flaskehals.