Folketinget skulle onsdag have førstebehandlet lovforslaget om en fast forbindelse under Femernbælt, men kort før forslaget skulle behandles i Folketingssalen, blev det pillet af dagsordenen.
Der er dog ingen dramatik bag beslutningen. Dagens Byggeri har spurgt Transportministeriet om årsagen til, at forslaget blev fjernet og har fået den forklaring, at der var it-problemer:
Vi havde trykket på send-knappen med en mail, der indeholdt høringssvar, men mailen er forsvundet et eller andet sted i cyperspace og nåede ikke frem til den fastsatte tid.
Transportministeriet
– Vi havde trykket på send-knappen med en mail, der indeholdt høringssvar og svar på de stillede spørgsmål. Men mailen er forsvundet et eller andet sted i cyperspace og nåede ikke frem til den fastsatte tid. Vi forsøgte at nå det med et usb-stik, men det var for sent, og så måtte forslaget tages af dagsordenen, lyder forklaringen fra ministeriet.
Der er helt faste regler med tidsfrister for, hvornår folketingsmedlemmer skal modtage relevant materiale for en lovbehandling, og overskrides disse frister, kan forslaget ikke behandles.
Derfor er første behandlingen af Femernforslaget udsat en uge og kommer nu på dagsordenen næste onsdag. Og nu har folketingsmedlemmerne modtaget de nødvendige bilag i sagen.
Tale på forskud
Inden forslaget blev taget af bordet, var ministerens fremsættelsestale dog blevet offentliggjort:
– I løbet af efteråret 2015 vil der blive foretaget en fornyet vurdering af den samlede økonomi i projektet, herunder en opdateret risikovurdering, som vil blive forelagt forligskredsen bag projektet. Forligskredsens godkendelse er en forudsætning for, at de store anlægskontrakter kan indgås. Kyst til kyst-projektet vil i hovedelementer blive gennemført som en firesporet motorvej med nødspor i begge retninger og en tosporet elektrificeret jernbaneforbindelse placeret i en cirka 18 kilometer lang sænketunnel samt faciliteter til drift og vedligehold, herunder et betalingsanlæg, som placeres på den danske side af tunnelen, ville ministeren have sagt.
Flere broer
Det fremgår videre, at jernbanestrækningerne fra Ringsted til Masnedø og fra Orehoved til syd for Holeby elektrificeres og udbygges, så persontog kan køre op til 200 km/t.
Der etableres endvidere en ny fast dobbeltsporet bro over Masnedsund øst for den eksisterende bro og en enkeltsporet klapbro over Guldborgsund syd for den eksisterende Kong Frederik IX’s Bro.