De fem prækvalificerede
- – Joint venture Vinci Construction Grand Projects SAS (Hochtief Infrastructure GmbH, MT Højgaard A/S).
- – Storstrømsbroen Contractors JV (Per Aarsleff A/S, Ed. Züblin AG, Underrådgiver Rambøll A/S, underentrepenør Strabag SE).
- – Rizzani de Eccher s.p.a. (N.V. Besix S.A., Acciona Infraestructuras S.A).
- – Joint venture Obrascon Huarte Lain, S.A. (SK Engineering & Construction Company Ltd).
- – Joint venture Itinera s.p.a (Condotte s.p.a, Grandi Lavori Fincosit s.p.a., underrådgiver Seteco Ingegneria s.r.l.).
For et par uger siden blev transportminister Magnus Heunickes lovforslag om anlæg af en ny Storstrømsbro og nedrivningen af den gamle vedtaget af Folketinget.
Vejen var dermed banet for at anlægge en kombineret vej- og jernbanebro inklusive en dobbeltrettet cykel- og gangsti over Storstrømmen mellem Masnedø ved Vordingborg og Orehoved på Falster samt tilhørende landanlæg til cirka 4,2 milliarder kroner. Og nu har Vejdirektoratet efter en prækvalifikation udvalgt de fem konsortier, der kan byde ind på den forholdsvis store opgave. Det skriver Berlingske Business.
– Vi har været begunstiget med syv højtkvalificerede ansøgere, som alle levede op til vores mindstekrav for at komme i betragtning. Vi er ikke i tvivl om, at alle ansøgere kan bygge den nye Storstrømsbro. Vi har naturligvis grundigt undersøgt grundlaget for alle ansøgningerne og nøje udvalgt de fem, som vi finder bedst egnet til at løse en så vigtig infrastrukturopgave for Danmark og Europa, siger anlægschef i Vejdirektoratet, Erik Stoklund Larsen til Berlingske.