EU-indspark åbnede nye markeder

Grøn omstilling og cirkulær økonomi er in, men hvordan kan det omsættes til reel forretning? Aalborg-virksomheden Komproment ApS har knækket koden.
Teknisk direktør Niels Heidtmann (tv.) og miljø- og CSR-chef Mads Røge med det synlige bevis på, at omverdenen har fået øjnene op for Komproments grønne profil: Den prestigefulde SME Star Award. Foto: LD Cluster.
Teknisk direktør Niels Heidtmann (tv.) og miljø- og CSR-chef Mads Røge med det synlige bevis på, at omverdenen har fået øjnene op for Komproments grønne profil: Den prestigefulde SME Star Award. Foto: LD Cluster.

Komproment ApS

  • Komproment ApS holder til i Svenstrup syd for Aalborg.
  • Firmaet sælger byggematerialer og udvikler tag- og facadesystemer.
  • 40 procent af omsætningen er på produkter, som er cradle to cradle-certificeret.
  • Firmaet modtog i 2018 både den prestigefulde europæiske pris SME Star Award og Byggeriets Miljøpris.
  • “Rethink Business – Fokuseret Værdikædesamarbejde” var et tre år langt projektforløb (2016-2018), støttet af EU’s Regionalfond og decentrale erhvervsfremmemidler. I alt 37 virksomheder fik viden om cirkulær økonomi og blev hjulpet til at udvikle nye grønne forretningsmodeller og til at optimere værdikæden.

Konkrete grønne forretningsmodeller blomstrede op for Komproment via et EU-støttet projekt. Firmaet, der med 17 ansatte sælger byggematerialer og udvikler tag- og facadesystemer, fik skabt en strategi og en plan, som har givet succes. Nu buldrer virksomheden derudad: Nye markeder har åbnet sig – både nationalt og på eksportmarkederne, det er blevet nemmere at rekruttere medarbejdere og virksomheden har netop afleveret sit hidtil bedste regnskab.

– Det har været en kæmpestor læring at være med i projektet, for det er så nemt at gennemføre et projekt, men hvad så bagefter? Her fik vi hjælp til at få strategien funderet i ledelsen og vores hverdag, og det er blevet en kæmpe gamechanger for vores virksomhed, siger teknisk direktør Niels Heidtmann, der er en af virksomhedens tre ejere.

Blev udfordret på forretningsmodellen

Det var EU-projektet Rethink Business, som ændrede virksomhedens hverdag. Under hele forløbet arbejdede Komproment sammen med cradle to cradle-eksperten Annette Hastrup, der ledte virksomhedens udviklingsarbejde i den rigtige grønne retning.

– Hun udfordrede os på bæredygtigheden i vores forretningsmodel, og da vi først satte os for at se på en grøn forretningsmodel, åbnede der sig et helt nyt marked for os. Vi havde altid haft de fede produkter, men beviste med den grønne forretningsmodel, at vi faktisk var i stand til at arbejde i praksis med bæredygtighed, siger miljø- og CSR-chef i Komproment Mads Røge.

Da cradle to cradle-certificeringen var på plads og den grønne forretningsmodel implementeret, gik virksomheden i en samlet marketingindsats i gang med at promovere sig selv på de sociale medier – ikke mindst over for arkitektfirmaer og entreprenørfirmaer.

– Det er måske ikke så nordjysk at prale, men det var et ret bevidst valg, at vi gerne ville gå ud med vores fremskridt. Ofte kommer man jo til at underholde hinanden og andre, der er bevidste om sagen, og så glemmer man den egentlige målgruppe. Men vi skal ikke overbevise hinanden, men samarbejdspartnerne og kunderne, siger Mads Røge.

Kan ses på bundlinjen

Satsningen lykkedes.

– Pludselig blev vi interessante for arkitektfirmaer og ingeniørfirmaer. Vi blev synlige for en del af markedet, som ikke tidligere så os. Nu har vi ansat to projektsælgere alene til arkitektmarkedet, og dertil var vi aldrig nået uden den proces, siger Mads Røge.

Projektdeltagelsen har haft flere positive sidegevinster for virksomheden: De er blevet eksportparat og bedre til at tjene penge. Komproment har netop afleveret sit hidtil bedste regnskab i virksomhedens 20-årige levetid. Omsætningen er vokset til over 80 millioner kroner.

Hele projektforløbet med grøn omstilling har skabt nye ambitioner for fremtiden i Komproment ApS. Nu stræber virksomheden efter bæredygtighed i hele leverandørleddet, og målet er derfor at få cradle to cradle-certificering på alle facadeprodukter. Foto: LD Cluster.
Hele projektforløbet med grøn omstilling har skabt nye ambitioner for fremtiden i Komproment ApS. Nu stræber virksomheden efter bæredygtighed i hele leverandørleddet, og målet er derfor at få cradle to cradle-certificering på alle facadeprodukter. Foto: LD Cluster.

Derfor fortsætter facade- og grossistafdelingen med vækststrategien, og Aalborg-firmaet er gået i gang med at gøre sig selv eksportparat. I øjeblikket sælges der til Tyskland, det første salg til Schweiz er i hus og den første aftale med et byggeprojekt i London er tæt på at falde plads. Markedsmulighederne i Rusland og USA er desuden ved at blive afsøgt.

Visionen vækker interesse

Endnu en gevinst har vist sig for virksomheden: Det er blevet meget lettere at rekruttere medarbejdere.

– Når vi slår stillinger op i dag, får vi ansøgninger fra folk med gode cv’er. De har en holdning til os og det, vi står for med cradle to cradle-princippet. Siden 1. oktober 2018 har vi ansat fem mænd og kvinder, som alle har nævnt, at de fandt vores profil spændende. Det er en sidegevinst, som vi ikke havde ventet, siger Mads Røge, der som CSR- og miljøchef har været med i alle ansættelserne.

I Aalborg-forstaden Svenstrup hersker der ingen tvivl om, at den grønne omstilling var den helt rette vej at slå ind på. Projektforløbet har skabt nye, grønne ambitioner for fremtiden, og Komproment stræber efter bæredygtighed i hele leverandørleddet. Målet er nu at få cradle to cradle-certificering på alle facadeprodukter, og man håber desuden at kunne etablere en “take back”-ordning med en række af virksomhedens leverandører.

– Grøn omstilling som forretningsmodel er nu en del af vores dna, og det vil det være fremadrettet, fastslår teknisk direktør Niels Heidtmann.

Pludselig blev vi interessante for arkitektfirmaer og ingeniørfirmaer. Vi blev synlige for en del af markedet, som ikke tidligere så os. Nu har vi ansat to projektsælgere alene til arkitektmarkedet, og dertil var vi aldrig nået uden den proces

Relateret indhold