Det store puslespil ved Femern-forbindelsen tager form

32 delentrepriser og 14 entreprenørfirmaer fra hele Danmark har i de seneste år arbejdet intensivt med at gøre den store byggeplads klar til tunnelbyggeriet ved Rødbyhavn på Lolland.
Der bliver heftig aktivitet, når arbejdet med Femern-forbindelsen går i gang. Foto: Kim Krasuld.
Der bliver heftig aktivitet, når arbejdet med Femern-forbindelsen går i gang. Foto: Kim Krasuld.

De har haft delentrepriser

  • ABC Pavilloner A/S, Arkil A/S, Barslund A/S, Bursø Entreprise ApS, Christiansen & Essenbæk A/S, Contech Automatic ApS, GFK-Huse, Holbøll A/S, Højagergaard Entreprenør ApS, Lykkegaard A/S, M.J. Eriksson A/S, MSE Entreprise A/S, Per Aarsleff A/S, Zacho-Lind A/S.

Det omfattende arbejde med at byggemodne det 190 hektarer store område ved Rødbyhavn er nu ved at blive afsluttet, så de store tunnelkonsortier gradvist kan rykke ind på byggepladsen.

Arbejdet har fra start været delt op i mindre entrepriser for at sikre flere virksomheder både fra lokalområdet og de øvrige landsdele mulighed for at for byde med på opgaverne. Det har vist sig at give gode resultater for projektet.

– Vi har haft succes med at indrette entrepriserne, så de har været attraktive for alle uanset virksomhedens størrelse, eller hvor i landet man kommer fra. Det har givet en sund konkurrence på opgaverne, siger teknisk direktør i Femern A/S Jens Ole Kaslund.

Opgaverne med at klargøre byggepladen har bestået af i alt 32 delentrepriser, som blandt andet har omfattet etablering af vandforsyning, el og kloakering, nye adgangsveje og cykelstier i området. På listen over de 14 udførende entreprenører optræder både lokale virksomheder fra Lolland-Falster og virksomheder fra Sjælland, Fyn og Jylland.

Forventer gengangere

Trods de mange aktører er det endelige resultat blevet vellykket, fortæller Jens Ole Kaslund.

– Vi har været rigtig godt tilfredse med samarbejdet med alle aktører. Arbejdet har været veludført og til tiden, siger han.

Ifølge den tekniske direktør har de deltagende virksomheder samtidig høstet konkret erfaring med det store infrastrukturprojekt. Dermed står de også godt rustet til at indgå i nye opgaver i selve anlægsfasen.

– Når de to store internationale tunnelkonsortier snart rykker ind for alvor, vil der komme mange flere mindre opgaver i området, som vil kunne løses af lokale virksomheder. Her vil kendskabet til projektet givetvis betyde flere gengangere blandt de bydende, siger Jens Ole Kaslund.

Den første af de store entreprenører, Femern Belt Contractors (FBC) fra Holland, har nu iværksat arbejdet på den kommende store arbejdshavn. Selve den fysiske uddybning af havnebassinet og konstruktionen af molerne til en 500.000 kvadratmeter stor arbejdshavn påbegyndes til sommer, så havnen som forudsat kan stå klar inden udgangen af 2021.

Relateret indhold