Tømrermester Jakob Ebbesen har en tømrervirksomhed i Fårvang, og her er overvægten af hans kunder private forbrugere. Han kan sagtens nikke genkendende til resultaterne i Dansk Byggeris nye forbrugerundersøgelse. Han oplever også en stigende tendens til, at kunderne prioriterer kvalitet og troværdighed frem for pris. Det fortæller Dansk Byggeri i en pressemeddelelse.
– Jeg laver mange tilbud og får ofte den tilbagemelding, at jeg ikke var den billigste, men at de vælger mig alligevel, fordi mit tilbud var det grundigste og mest troværdige, fortæller Jakob Ebbesen og fortsætter:
– Selvfølgelig er der kunder, som kun tænker på at få den billigste løsning. Det må de gerne. Men så gør jeg meget ud af, at de skal vide, hvad de får. Det er ikke noget problem, hvis vi får afstemt forventningerne inden, vi går i gang.
Prisen er ikke det vigtigste
Dansk Byggeri har i en undersøgelse spurgt de danske boligejere, hvad der er vigtigst for dem, når de skal benytte en håndværker. Resultatet er spændende, for forbrugerne er ikke – som man måske skulle tro – optaget af prisen eller hvor hurtigt, de kan få lavet en byggeopgave. De to forhold er blandt de mindst vigtige for forbrugerne.
Forbrugerne lægger mest vægt på, at håndværkeren er troværdig, leverer topkvalitet og har styr på de byggetekniske regler.
– God kundepleje handler om mange ting. Håndværket skal naturligvis være i orden, men undersøgelsen viser klart, at troværdighed og tillid er afgørende for, om kunden er tilfreds med resultatet. Som håndværker kan det derfor godt betale sig at bruge tid på den dialog og gensidige forventningsafstemning, der skal til, for at skabe et godt forhold til kunden, siger Inger Petersen Thalund, HR og kommunikationschef i Dansk Byggeri.
Danske kunder er loyale
Når en kunde anbefaler en håndværker til et familiemedlem eller en bekendt, er det en form for personlig blåstempling. Denne blåstempling fra en kunde til en anden er utrolig vigtig i forhold til at få flere kunder fremover. Hele 80 procent af de danske boligejere finder nemlig frem til deres håndværker via anbefalinger fra venner og bekendte, viser Bolius’ Boligejeranalyse fra 2014.
– Vi danskere spørger helst i vores omgangskreds, når vi skal finde en håndværker til en ny byggeopgave. Derfor er service og god kundepleje alfa og omega i forhold til at få opgaver og omsætning i virksomheden, siger Inger Petersen Thalund.