Danskerne fravælger i højere grad trafikstøj ved boligkøb

Danskerne lytter i stigende grad efter, om der er trafikstøj, når de skal flytte, viser en ny spørgeundersøgelse. Støjproblemet kræver både nye byggetekniske og politiske løsninger.
Danskerne er blevet mere opmærksomme på, om der er for meget trafikstøj, når de skal købe bolig. Bekymringen er helt reel, for flere studier viser, at det kan øge risikoen for bl.a. demens, slagtilfælde, hjerte-kar-sygdomme, diabetes 2, brystkræft og potentielt for tidlig død at blive udsat for især trafikstøj i hjemmet. Foto: Home
Danskerne er blevet mere opmærksomme på, om der er for meget trafikstøj, når de skal købe bolig. Bekymringen er helt reel, for flere studier viser, at det kan øge risikoen for bl.a. demens, slagtilfælde, hjerte-kar-sygdomme, diabetes 2, brystkræft og potentielt for tidlig død at blive udsat for især trafikstøj i hjemmet. Foto: Home

– Støjen fra motorvejene er godt i gang med at ødelægge vores byer, siger Gladsaxe Kommunes borgmester Trine Græse som kommentar til, at Gladsaxe sammen med Furesø Kommune og Realdania har samlet vigtig viden om, hvordan man bedst og mest effektivt bekæmper støj fra motorvejene.

For støj er et stigende problem i vores velfærdssamfund, viser flere undersøgelser. Senest har analysevirksomheden YouGov analyseret ‘Homes flyttebarometer’ for de seneste tre år, hvor det viser sig, at det at bo uden støj er blandt de tre vigtigste kriterier, når danskerne skal skifte bolig.

– 32 % af danskerne siger nu nej tak (til støj, red.). For et år siden var det 27 % og for to år siden 24 %. Det stemmer med meldingerne fra vores ejendomsmæglere. Køberne fokuserer mere på støj end tidligere, siger senior kommunikationskonsulent og talsperson i Home, Michael Dalsager.

Fravælger støj fra vejene

Svaret om støj er givet i en spørgeundersøgelse med godt 2000 besvarelser hvert år og senest gennemført i februar 2022. Her har ejendomsmæglerkæden spurgt danskerne om de ting, der betyder mest for beliggenheden.

Respondenterne skulle vælge 3 ting blandt 12 udvalgte ønsker, og som hhv. første og anden prioritet kommer ‘tæt på indkøbsmuligheder’ og ‘tæt på skov eller anden natur’.

Som nummer 3 på toplisten – med 32 % – kommer ‘at bo i en bolig uden støj, forurening, lugtgener i nabolaget – f.eks. fra trafik/industri/landbrug mm.’

Resultaterne fra 2022 er ikke offentliggjort tidligere, men andelen er steget signifikant i år, og det er især den støj fra vejene, der tænkes på, vurderer Home.

– Trafik er selvfølgelig ikke den eneste faktor, der kan give støj og forurening – men gener fra køretøjer er den faktor, som flest danskere mærker til på hjemadressen. Der er langt flere danskere, der bor tæt på trafikerede veje og baner, end der er boliger med industri og landbrug som nabo, siger Michael Dalsager.

Hver 3. dansker over 18 år nævner det 'at bo uden støj' som en af sine tre vigtigste prioriteter til boligens beliggenhed. Foto: Colourbox
Hver 3. dansker over 18 år nævner det ‘at bo uden støj’ som en af sine tre vigtigste prioriteter til boligens beliggenhed. Foto: Colourbox

Avanceret støjmodel

Det er skønnet, at flere hundrede danskere hvert år dør for tidligt på grund af udsættelse for vejstøj. Det seneste år er der også kommet mere nyt om risikoen ved at bo støjfyldt.

I efteråret 2021 konkluderede en undersøgelse fra SDU, at folk der bor tæt på trafikerede veje og jernbaner, hvor støjen overstiger 55 decibel, har større risiko for at udvikle Alzheimers og demens.

At trafikstøj også øger risikoen for slagtilfælde, hjerte-kar-sygdomme, diabetes 2 og brystkræft, viser ny forskning fra Kræftens Bekæmpelse med støtte fra Danmarks Frie Forskningsfond, som bl.a. støjforsker Mette Sørensen har indsamlet data til.

Hun har gennem de seneste tre år brugt en avanceret støjmodel til at kortlægge støjforureningen ved alle danske adresser. Oplysningerne har hun kombineret med registerdata om danskernes sundhed og sygdomme.

– Et af de vigtigste mål med vores forskning i støj er at gøre politikerne klogere på omfanget af støjproblemet, så de har den nødvendige viden, når der skal afsættes midler til forebyggelse, siger Mette Sørensen.

Flere købere vil dæmpe støjen

En af de bygherrer, der har sat ind mod trafikstøj helt fra start af, er Lyngby Boligselskab, der pt. bygger Fortunen Nord med 150 almene familie- og ungdomsboliger på Akademivej ved DTU.

Boligerne er – på grund af deres nærhed til både Letbanen og Helsingørmotorvejen – forsynet med glasinddækkede svalegange, der fungerer som støjskærme.

Og det er godt set, for køberne efterspørger ifølge Home i stigende grad mulighederne for at afdæmpe støjen f.eks. med særligt støjreducerende glas i vinduerne, bedre isolering eller hegn med indbygget støjafskærmning.

3 mia. kr. til støjbekæmpelse

I en lidt større skala har partierne bag Infrastrukturplan 2035 afsat 3 mia. kr. til støjbekæmpelse. De første 174 millioner kroner fra puljen skal bruges til støjbekæmpelse i 2022, hvor de første 17 støjskærmsprojekter sættes i gang. Arbejdet er allerede igangsat flere stede og færdiggøres over de kommende år.

Besluttede støjskærmsprojekter:

Motorring 3 ved Nørregårdsvej, Rødovre

Holbækmotorvejen, Vallensbækvej, Vallensbæk.

Holbækmotorvejen, Bygaden, Brøndby.

Rute 16 ved Meløse, Hillerød

Rute 16 ved Kregme, Halsnæs

Helsingørmotorvejen, Lyngby

Fuglegårdsvej og Ellegårdsvej, Gentofte

E20 ved Nyborg Ø

E20, Thujavej, Odense

Rute 9 ved Sundbrovej (nord), Svendborg

E45 ved Bavnevangen, Aalborg

E45 Universitetsboulevarden-Engsplanvej, Aalborg

E45 Øster Uttrupvej, Aalborg

E45 Humlebakken-Universitetsboulevarden, Aalborg

E45 ved Helsted, Randers

E45 ved Vorup, Randers

Buskelund, Silkeborg (medfinansieres af Silkeborg Kommune)

Relateret indhold