Forbrugerne går ofte med den første og bedste håndværker, når de skal have løst opgaver i hjemmet. Det viser en rundspørge, som analyseinstituttet Wilke har lavet for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
– Når forbrugerne tager en enkelt håndværkers tilbud for givet, så mister de konkurrencegevinsten, som nogen gange er betydelig. Vi opfordrer til altid at overveje, om andre kan tilbyde noget bedre, og om det tilbud, man har fået, kan forhandles, siger vicedirektør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen Mette Rose Skaksen.
Det kommer bag på os, at så mange forbrugere nøjes med en mundtlig aftale. Begge vil have glæde af en skriftlig aftale, fordi det mindsker sandsynligheden for misforståelser og klagesager.
Vicedirektør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen Mette Rose Skaksen
De fleste forbrugere tager en enkelt håndværkers tilbud og pris for givet uden at undersøge, om de kan få noget bedre. Og mange har kun en mundtlig aftale om selv større håndværksarbejder, skriver styrelsen i en pressemeddelelse.
1.160 danskere er blevet spurgt om deres erfaringer med håndværkere de seneste to år. Blandt de 400 personer, der har fået udført opgaver til mellem 10.000 kroner og 100.000 kroner, har hver fjerde kun haft en mundtlig aftale.
Godt 60 procent har fået et enkelt tilbud eller helt undladt at indhente tilbud forud for opgaven, og ligeledes godt 60 procent har undladt at forsøge at forhandle sig til en bedre aftale. Der er ellers god grund til at forhandle, for blandt dem, der gjorde, fik godt 86 procent noget ud af det.
Ses i stedet på de lidt mindre opgaver til en værdi mellem 5.000 kroner og 10.000 kroner, så har halvdelen af forbrugerne kun en mundtlig aftale. Næsten 75 procent har indhentet et enkelt tilbud eller slet intet, og godt 20 procent har forsøgt at forhandle om pris eller opgave.